Bejelentkezés  \/ 
x
vagy
 Use Facebook account  Use Google account
x

Fejleszd a fájdalomtűrő képességed! Kiemelt

Az átlag népességhez viszonyítva a multisport-őrültek a legkeményebbek. Még kutatások is alátámaszják ezt a tényt. Azt megértendő, hogy mi igazolja ezt a szívósságot, egy új tanulmány keresi a lényegi kapcsolatot a fájdalom és a teljesítmény között. Való igaz, azok, akik képesek tovább és keményebben hajtani, általában ugyanazok, akik versenynapokon a dobogó tetején állnak. 

Az Alkalmazott Fiziológia európai magazinjában közzétettek egy tanulmányt egy csapat kerékpározóról, akiknek vagy 1.5 grammnyi acetaminofent (fájdalomcsillapító), vagy placebót adtak mielőtt sprint intervall edzést végeztek volna. Ezután mérték az erőkifejtést és a szívverést minden sprint során, és azt találták, hogy azoknál a résztvevőknél, akik acetaminofent kaptak, jelentősen nagyobb volt az erőkifejtés.

Fejleszd a fájdalomtűrő képességed! sailfish.com

Ez alátámasztotta azt a korábbi tanulmányt, amely során 103 férfi kerékpáros bevonásával végeztek, akiknek 10 mérföldes távot kellett letekerni, miután ők is vagy fájdalomcsillapítót illetve placebót kaptak. Hasonló eredményre jutva azt figyelték meg ebben az esetben is, hogy azok a résztvevők, akik acetaminofent kaptak, nagyobb erőkifejtésre voltak képesek, és előbb célba értek.

Arra a következtetésre jutottak, hogy az eredmények “támogatják azt az észrevételt, hogy az edzést a fájdalomérzékelés szabályozza, és a megnövekedett fájdalomtolerancia növeli az edzési teljesítményt”.

Nos, ez nyilvánvalóan nem azt jelenti, hogy a triatlonistáknak pirulákat kéne bekapkodni edzés vagy versenyek előtt.

A tanulmányok egyszerűen könnyű és gyors módszerként támaszkodtak az acetaminofenre, hogy a fájdalmat laboratóriumi körülmények között elfojtsák. A való életben a fájdalomcsillapító szedése a fájdalom elfedése érdekében a legjobb recept a sportsérülés beszerzéséhez, és a legtöbb esetben kerülendő. A fontos tanulsága ennek a tanulmánynak az, hogy a magasabb fájdalomküszöb és a megnövekedett teljesítmény kéz a kézben járnak. Szerencsés esetben, egy kicsit keményebb munkával, természetes módon is megemelheted ezt a küszböt, s ezáltal a teljesítményedet is, anélkül, hogy a gyógyszeres szekrényhez rohannál.

Az atléta fájdalomérzete mindenképpen egy faktor a teljesítményben, de mindig emlékezned kell arra, hogy ez egy mozgó célpont, ami függ az atléta egészségi és edzettségi állapotátólWill Kirousis, az Egyesült Államokbeli triatlon- és kerékpáredző, a Massachussets-i Tri-Hard Teljesítménysport Coaching igazgatója

Ezalatt azt érti, hogy a sportban az edzésen és a tapasztalásokon keresztül arra nevelheted magad, hogy megemelkedjen a fájdalomküszöböd. Ugyanakkor tartsd észben, hogy nagy különbség van aközött a fájdalom- és diszkomfortérzés között, amely a kemény edzésekhez kötődik, és aközött, ami a valódi sportsérülésekkel jár. Az utóbbi esetében nincs semmilyen haszna a fájdalom elviselésének.

Emeld meg a fájdalomküszöböd

Ha egészséges vagy, és szeretnéd javítani azt a képességedet, hogy kibírd azt a diszkomfortérzést amely a kemény munkával jár, Kirousis háromféle módszer fontosságát hangsúlyozza.

A megcélzott versenyedre való felkészülésedhez a leginkább alkalmazható, ha “gyakorló”, felvezető versenyeket tervezel be a szezon elejére és közepére, hogy a lábaidat és a tüdődet keményebb munkára fogd, mint az általános edzések esetén.

“Részt venni néhány specifikus “edző” versenyen a fő versenyedre való felkészülés során felbecsületetlen értékkel bír” - mondja. “Belekerülsz a versenyzés atmoszférájába, és megemeled a lécet a teljesítmény terén, a legnagyobb mértékben, amennyire aznap csak tudod.”

Egy másik fontos módja a fájdalomtűrés fejlesztésének a nagy intenzitású edzéseken keresztül vezet, mint amilyen például a kemény intervall edzés.

“Ezek az edzések intenzívek, jól átgondolt céljaik vannak, és nagyszerűen közreműködnek abban, hogy kitágítsák a kimerültséghez kapcsolódó fájdalomküszöböt, feltéve, ha olyan edzési körülmények között vannak kivitelezve, amely hangsúlyt fektet a regenerálódásra és a frissességre az egész folyamat során.” - mondja Kirousis.

Bár ez logikátlannak hangzik, a fájdalomküszöb emeléséhez elengedhetetlenül szükséges a regeneráció is.

“Ha nem vagy friss, nem lesz meg benned az érzelmi tartalék ahhoz, hogy átlépd a fájdalomküszöböt egy verseny vagy egy edzés során” - magyarázza. “Ha folyamatosan a szenvedésre koncentrálsz, akkor elfáradsz, nem maradnak tartalékaid, ettől viszont alacsonyabb lesz a fájdalomküszöböd.

Egyszerűen megfogalmazva, hogy a fájdalomküszöböd megemeld, mindinkább egyre nehezebb edzéseket kell kivitelezned. Tudnod kell azonban, hogy ha nem vagy eléggé kipihent ahhoz, hogy kibírd ezeket a keményebb edzéseket, akkor mindig az optimális alatti edzéseket fogsz elkönyvelni, ami nem fog hozzájárulni az általános teljesítménynövekedésedhez.

De ha egy okos edzéstervet követsz, amelyben stratégiailag meg vannak tervezve a kemény edzésnapok és a regenerálódás napjai is, a hónapok (és évek) elteltével azt fogod észrevenni, hogy többet bírsz, mint amit valaha is lehetségesnek tartottál.

Labancz Emőke - Tóth Viktor

triatlonedzo.hu  | triathlon.competitor.com | trifuel.com Források

Utoljára frissítve: 2015. május 23., szombat 20:58

2 hozzászólás

  • Karmati Petra 2015. május 26

    Szerintem rendben van! Csak a példa futó, a kép lehet bármi sportos. Nekem tetszik! De megérne egy bővebb cikket Péter kérdése! Engem momentán a kerékpározásban érdekelnének a részletek. Milyen módszereket javasoltok?

    Jelentés
  • Barabás Péter 2015. május 25

    Félrevezető a kép! Úszó edzéssel kapcsolatban érdekelt volna a téma és mégis futást kaptam. Esetleg abban tudtok segíteni, hogy úszásra és/vagy triatlonra a fentiek hogyan alkalmazhatóak?

    Jelentés

Új hozzászólás

Edzés, támogatás

A terepsport.hu a X2S TEAM multisport csapattal és edzőivel várja a felkészüléssel, edzéssekkel kapcsolatos kérdéseket. Csapat vagy személyi edzéseken is állunk az érdeklődök rendelkezésére.

Életmód tanácsok

Szakembereink a legtöbb életmód témában rövid időn belül választ tudnak adni. Elsősorban a természetgyógyászattal kapcsolatosan, de tagjaink között orvosok is várják a kérdéseket.

Táborok, csapat

A terepsportok legaktívabb és legeredményesebb magyar csapata a X2S TEAM. Tagjai közé várja azokat, akiknek a kalandok és a kihívások az élet mindennapos részei.

Kapcsolatok

Aktív kapcsolataink vannak a hazai és nemzetközi szervezetekkel, versenyrendezőkkel, így szinte bármilyen sporttal, versennyel kapcsolatos kérdésben nagy valószínűséggel tudunk segíteni.

Top Tweets

Kalifornia lassan naponta megdönti a napenergia-rekordokat https://t.co/WjkaY91QrJ @x2steam által
Nem jó hírek...:-( Az avokádó és a csicseriborsó is nagyon értékes növény. Igaz, szerintem van sok olyan... https://t.co/HImo6rDNYP
Alapvető élelmiszernövények pusztulhatnak ki 10-20 éven belül https://t.co/bQkZfjnvIX @x2steam által

Maradjunk kapcsolatban!

Budapest, Solymár
T: +36 30 520 49 69
T: +36 20 320 08 40

X2S TEAM - terepsport felsőfokon

Magyarország legeredményesebb terepsport csapata a X2S TEAM

2005 óta 100+ bajnoki címet érdemeltek ki a sportolók, 2000+ eseményen vettek részt, a kiemelt médiamegjelenések száma 200+ (TV, magazinok, rádió interjúk) és a csapat 50+ rendezvényt szervezett.

Legyál Te is tagja ennek a közösségnek!

Amiért érdemes belépned a csapatba:

  • közös edzések, versenyek itthon és külföldön
  • egyedi megjelenés, csapatmez
  • váráslási kedvezmények
  • máshol nem megtalálható MULTISPORT érzés

Itt jelentkezhetsz, érdeklődhetsz duplanyil

Hivatalos

A www.terepsport.hu weboldal hivatalos tartalma.

 

Hivatalos

Oldaltérkép


 

Ars poetica

Rólunk

 

A figyelmedbe ajánljuk...

Ez a weboldal sütiket (cookie-kat) használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Az oldal használatával elfogadod a sütik használatával kapcsolatos irányelveket.