Bejelentkezés  \/ 
x
vagy
 Use Facebook account  Use Google account
x
2019. augusztus 22. Csütörtök  Ma Menyhért és Mirjam napja van.  

Túledzettség, edzés - ésszerűen

Nem csak az élsportban, hanem a szabadidő-sportolók körében is megfigyelhető az úgynevezett túledzettség állapota. A túledzettség olyan, mint a szél: nem látjuk, de jelenléte nyilvánvaló. Legegyszerűbben teljesítménycsökkenéssel lehet jellemezni.

27 júl. 2009 0 comment  


A teljesítményt befolyásoló állapotok (például betegségek, sérülések, vérszegénység, alultápláltság, fertőzések) önmagukban nem jelentik azt, hogy valaki túledzett. Ebből adódik, hogy csak azt a sportteljesítmény-csökkenéssel járó állapotot nevezhetjük túledzettségnek, amely néhány nap alatt nem szüntethető meg, illetve nem valamely betegség vagy kórállapot eredménye. A túledzettséget egy hosszabb szakasz előzi meg, amely sejteti, hogy a sportoló a kimerülés felé tart; az angol szakirodalom  ezt over-reaching-nek nevezi. Ebben a stádiumban még mindössze néhány edzésmentes nappal orvosolható a kimerülés és a következményes teljesítményromlás.

A túledzettség szindróma – éppúgy, mint például a cukorbetegség esetében – két eltérő megjelenési formát takar. Az egyik főleg azokban a sportágakban fordul elő, amelyben az izomerő játssza a főszerepet. Ekkor a sportolóra túlzott ingerlékenység jellemző. A másik forma viszont az állóképességi sportokban (például úszás, futás, kerékpározás) fordul elő leginkább. Ekkor a sportoló kedvetlen és rezignált. Túledzettség akkor jöhet létre, ha az edzések és pihenések között az egyensúly felbomlik. Az alábbi tünetek kísérik: fizikai teljesítménycsökkenés, állandó fáradtságérzés, izommerevség, sérülékenység, étvágycsökkenés vagy fokozott étvágy, alvászavar, hangulatváltozás, hanyatló koncentráló-képesség, csökkent immunvédelem.


Elsősorban a helyesen megválasztott edzésprogrammal és az utána következő, megfelelő regenerációval előzhetjük meg a túledzettséget. Az sem kedvező, ha mennyiségileg visszük túlzásba (például mindennap három órát kerékpározunk vagy két órát úszunk, vagy meg sem állunk a félmaratoni távig). De mindemellett a túl erős intenzitású sorozatos edzések (nagy súlyokkal, több izomcsoporton végzett) sem megfelelőek. Az edzéseket úgy kell felépíteni, hogy legyen ideje szervezetünknek a megfelelő regenerációra. Általában az edzésintenzitás tízszeres növelése (a szabadidő sport szintjétől az élsport szintjéig) a teljesítmény 10 százalékos javulását eredményezi. Sokszor a verseny 1. és 10. helyezettje között kevesebb, mint 2 százaléknyi teljesítménybeli különbség van. Ezért érthető, hogy a sportoló miért akar egyre keményebben edzeni. 

Érdekes az a versenylovakon végzett megfigyelés, miszerint a túledzettség kialakulásában nagyobb szerepe van a pihenőnapok csökkentésének, mint a magas intenzitású edzésnapok növelésének. Gyakran olyan sportprogramot diktálunk magunknak, amelyben a magas intenzitású edzések dominálnak, és a pihenőnapok száma minimális vagy elő sem fordul. Egy német tudományos vizsgálat eredményei szerint sokkal jobban tolerálhatók a rövid időtartamú, magas intenzitású edzések, mint a hosszantartó, alacsonyabb intenzitású, monoton edzések. Ezért a túledzettség prevenciójában nagy jelentősége van a rövid időtartamú periodikus edzésprogramnak. 

A túledzettség megelőzése

- Ne emeljük az edzésintenzitást heti 10 százaléknál jobban
- Maximum heti háromszor végezzünk monoton tréninget
- Ügyeljünk a változatos, vitamindús táplálkozásra és a megfelelő mennyiségre
- Kövessük nyomon a sportteljesítményt

Mit tegyünk, ha már kialakult a túledzettség?


Első és legfontosabb, hogy menjünk el a háziorvoshoz, és kérjük az alábbi vizsgálatok elvégzését: nyugalmi EKG, fizikális vizsgálat, vér-és vizeletanalízis (teljes vérkép + ionok, különös tekintettel a vasra és a vaskötő kapacitásra). Ha nem csökkenő feszültséget érzünk és a pulzusszám is jóval szaporább, mint általában, akkor pajzsmirigy-hormonszintet is érdemes kontrolláltatni, mert sokszor a túlhajszoltság pajzsmirigy-hormoneltolódást eredményez. Ha a laborleletek és az EKG-, valamint a fizikális vizsgálat nem mutat ki eltérést, akkor semmi más teendő nincs, csak a pihenés. Általában a túledzettséget legalább három hónapos teljes edzésmegvonással kezelik, amelyet érdemes betartani az eredményes gyógyulás érdekében.

Forrás: X2S edzések | Tóth Viktor | medizona.hu

Utoljára frissítve: csütörtök, 17 szeptember 2015 12:25

Új hozzászólás

Edzés, támogatás

A terepsport.hu a X2S TEAM multisport csapattal és edzőivel várja a felkészüléssel, edzéssekkel kapcsolatos kérdéseket. Csapat vagy személyi edzéseken is állunk az érdeklődök rendelkezésére.

Életmód tanácsok

Szakembereink a legtöbb életmód témában rövid időn belül választ tudnak adni. Elsősorban a természetgyógyászattal kapcsolatosan, de tagjaink között orvosok is várják a kérdéseket.

Táborok, csapat

A terepsportok legaktívabb és legeredményesebb magyar csapata a X2S TEAM. Tagjai közé várja azokat, akiknek a kalandok és a kihívások az élet mindennapos részei.

Kapcsolatok

Aktív kapcsolataink vannak a hazai és nemzetközi szervezetekkel, versenyrendezőkkel, így szinte bármilyen sporttal, versennyel kapcsolatos kérdésben nagy valószínűséggel tudunk segíteni.

Top Tweets

Túra első nap. Rengeteg őzet, vadnyulat, rókát (!) láttunk. Nem nyári az idő, de kalandnak pont jó 😎💪🏆☀️ – itt: https://t.co/aRYkZCPVz3
Szerdán indulunk egy újabb kalandra... https://t.co/Y60bgmts5F
Nyáry Krisztián kultúrtörténeti írása, ami kapcsolódik a mai naphoz is. Meg amúgy a magyar lelkülethez is. Remélem… https://t.co/jHqcMNGT0p

Maradjunk kapcsolatban!

Budapest, Solymár
T: +36 30 48 88 261
T: +36 70 70 84 474

X2S TEAM - terepsport felsőfokon

Magyarország legeredményesebb terepsport csapata a X2S TEAM

2005 óta 100+ bajnoki címet érdemeltek ki a sportolók, 2000+ eseményen vettek részt, a kiemelt médiamegjelenések száma 200+ (TV, magazinok, rádió interjúk) és a csapat 50+ rendezvényt szervezett.

Legyál Te is tagja ennek a közösségnek!

Amiért érdemes belépned a csapatba:

  • közös edzések, versenyek itthon és külföldön
  • egyedi megjelenés, csapatmez
  • váráslási kedvezmények
  • máshol nem megtalálható MULTISPORT érzés

Itt jelentkezhetsz, érdeklődhetsz duplanyil

Hivatalos

A www.terepsport.hu weboldal hivatalos tartalma.

 

Hivatalos

Oldaltérkép


 

Ars poetica

Rólunk

 

Ez a weboldal sütiket (cookie-kat) használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Az oldal használatával elfogadod a sütik használatával kapcsolatos irányelveket.

(Az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 2016/679 RENDELETE szerint)