Bejelentkezés  \/ 
x
vagy
 Use Facebook account  Use Google account
x
2017. június 25. Vasárnap  Ma Vilmos és Maxim napja van.  

Túlélőtippek nyíltvízi úszáshoz 1. rész

A legtöbb triatlonista, Ironman versenyző medencében készül a versenyekre, általában egyedül vagy kisebb csoportokban. Ezért mindig nagy ugrás a nyílt vízi rajt, az első 100-200 m. Erre szeretnénk néhány hasznos triatlonos tippet adni. Az első részben Nick White edző tanácsaiból válogattunk.

Aggódsz, hogyan fogsz megbírkózni egy triatlonverseny nyíltvízi úszás részével? Legyél kezdő vagy rendszeres triatlonozó, ezek a tippek segíteni fognak, hogy legyőzd ezt az akadályt.

Egy éve az egyik atlétám már nagyon várta hogy bemehessen a vízbe a számára legfontosabb vresenyen, egy fél-Ironman-en a Buffalo Springs tónál Texasban, de hamar észre kellett vennie, hogy beragadt egy csapat lassú úszó mögé. Hézag alakult ki az ő csoportja és az élmezőny között, de mire kijutott a nyílt vízre, már nem volt ereje hozzá, hogy utolérje őket. És miközben a napot egy új egyéni rekorddal zárta, a vízben szerzett tapasztalata új lehetőséget nyitott számára a még további fejlődésre. Szüksége volt még egy adag erőre, és egy agresszívebb szemléletmódra ahhoz, hogy a tömegben ússzon.

A tömegben úszás egy relatíve nem túl gyakori élmény a legtöbb versenyző számára, és nehéz rekonstruálni egy úszómedencében például. Bizonyára tudsz egész hosszokat úszni valakinek a sarkában, de ezt nem lehet összehasonlítani azzal, amikor beradagtál néhány száz másik úszó közé a nyílt vízen.

Ne hagyd hogy a rajtnál erőszakoskodjanak veled

Hogy hol végzel az úszásban, erősen összefügg azzal, hogy mennyire ragadsz be a tömegbe a vízben. Mindenki középről akar indulni, hogy a lehető legkevesebb legyen a távolság az első bólyáig, de ne felejtsd el, hogy mindazok, akik a szélen vannak, a startpisztoly eldördülése után azonnal középre fognak igyekezni. Ha nem vagy elég gyors ahhoz, hogy eléjük kerülj, az elképzelhető legzsúfoltabb úszókörnyezetben fogod találni magad. A közepesen gyors úszóimnak (akik a mezőny első felével szoktak kijönni a vízből) azt szoktam javasolni, hogy hogy inkább a rajtvonal széle felé helyezkedjenek el. Így a tömeg húzni fog, ugyanakkor kevesebb ember lesz az egyik oldaladon, így meg fogod tudni kerülni a lassabb úszókat. Igen, kicsit nagyobb távot kell majd úsznod, de jobb körülmények között úszás gyakran oda vezet, hogy az ember sokkal jobb időket úszik.

Védd az arcod

Az, hogy arcon rúgják, a triatlonisták egyik legnagyobb félelme, és az egyik legnagyobb veszély ami fenyegeti őket. Hogy csökkentsd ezt a veszélyt, ússz catch-up stílusban amikor a tömegben vagy. Ez azt jelenti hogy az egyik karod kinyújtva magad előtt tartod, mint egy fúrófejet, és csak a másik karoddal végzel úszó karcsapást. Amikor ezt a karod kinyújottad, akkor hagyd magad előtt kinyújtva, és a másikkal kezdj el húzni. Szűk tömegben ez azt eredményezi hogy az egyik karod mindig magad előtt van, így meg tudod állítani az előtted úszó lábát, ha esetleg feléd rúgna. Amint nyíltabb vízre érsz, visszatérhetsz a normál karcsapásokhoz.

triatlon edzes fajdalomkuszob 900

Gondolkozz, mielőtt robbantassz

A felgyorsulás a vízben annak érdekében hogy lehagyj valakit, rengeteg energiába kerül, így mielőtt elkezded, győződj meg róla, hogy jó okod van rá. Ha a tömeg közepén úszol, akkor egy ember megelőzésénél nem fogsz emaradni a mezőnytől, de ha egy hosszú sorban úszol másokkal, akkor azt kockáztatod, hogy kisodródsz a szélre, lelassulsz, és elveszíted a pozíciódat, amint megpróbálsz visszajutni a sorba. A legfontosabb, hogy a rajt után adj bele mindent. Rengeteg energiát el fogsz égetni, de jó helyet fogsz szerezni a tömegben — közel a széléhez, és olyan úszókkal, akik vagy veled egy tempóban, vagy nálad egy kicsit gyorsabban úsznak. Ez hosszú távon energiát fog megspórolni neked, mert több úszást és kevesebbet csatázást jelent.

Természetesen ahhoz, hogy a kívánt helyet elérd a csoportban, szükséged van arra a képességre, hogy nekilódulj a vízben, néha akár többször is egymás után, majd regenerálódj, miközben egy erős tempót tartasz fenn. A sportesemény előtti utolsó hetek jó lehetőséget kínálnak arra, hogy dolgozz ezen, mert az edzések relatíve rövidek, és jól illenek a legtöbb atléta verseny előtti lazább programjába. Én azt szeretem ha az atlétáim a következő edzéstervet követik kétszer egy héten a verseny előtti 3-4 hétben.

Robbanékonyságot segítő edzés

Bemelegítés: 500 m

Technika: összesen 400 m

  • 3x50 m résztáv
  • 3x50 m törzsérintéses úszás
  • 100 m fej

Erő -intervall sorozat: 1600 m

  • 8x200 m 1-4 tenyérellenállással , 5-8 fúkuszálva a magas könyökre és a fejtartásra

Sprint-intervall sorozat: 1000 m

  • 10x100 m váltogatva 50 m sprintet a sorozat alatt
  • 1. intervall: 50 sprint, 50 versenytempó, 100 utazó
  • 2. intervall: 25 versenytempó, 25 sprint, 25 versenytempó, 25 utazó
  • 3. Intervall: 50 versenytempó, 50 sprint, 100 utazó
  • Ismétlés: 2x

Levezetés: 200 m

Labancz Emőke, Tóth Viktor

Forrás: Open water survival tips (triathlete.com)

Utoljára frissítve: 2015. július 20., hétfő 15:56

2 hozzászólás

  • Kereszti Tamás 2015. július 28

    Az első triatlon versenyemen azt gondoltam, hogy erős vagyok és bementem a darálóba. Nem kellett volna... mivel nem úszok nagyon jól, ezért 20-30 emberrel kellett folyamatosan küzdenem az első 200 m-en. Na az nem volt semmi ;-) Utána már egészen jó volt, de akkor jobban elfáradtam, mint a verseny maradék részében. Olimpiai táv volt 2009-ben. Egyszóval ajánlom az testi/lelki felkészülést erre is!

    Jelentés
  • Sipos Péter 2015. július 26

    Ezek szerint a küzdősportos / vizilabdás múlt előny a triatlonban? Vicces, de komolyan kérdezem!

    Jelentés

Új hozzászólás

Edzés, támogatás

A terepsport.hu a X2S TEAM multisport csapattal és edzőivel várja a felkészüléssel, edzéssekkel kapcsolatos kérdéseket. Csapat vagy személyi edzéseken is állunk az érdeklődök rendelkezésére.

Életmód tanácsok

Szakembereink a legtöbb életmód témában rövid időn belül választ tudnak adni. Elsősorban a természetgyógyászattal kapcsolatosan, de tagjaink között orvosok is várják a kérdéseket.

Táborok, csapat

A terepsportok legaktívabb és legeredményesebb magyar csapata a X2S TEAM. Tagjai közé várja azokat, akiknek a kalandok és a kihívások az élet mindennapos részei.

Kapcsolatok

Aktív kapcsolataink vannak a hazai és nemzetközi szervezetekkel, versenyrendezőkkel, így szinte bármilyen sporttal, versennyel kapcsolatos kérdésben nagy valószínűséggel tudunk segíteni.

Top Tweets

Érdi Mária újabb vitorlás sikere az olimpiai női Laser Radial futamon https://t.co/sPymjYXGci @x2steam által
RT @TrailRunningMag: We're always looking for the best ethical running gear: https://t.co/gMrHVnXD4s
A természetben élő sportember eredményes akadályfutó versenyző, idén a duatlon világbajnokságra is készül.... https://t.co/69Gh8qjqed

Maradjunk kapcsolatban!

Budapest, Solymár
T: +36 30 520 49 69
T: +36 20 320 08 40

X2S TEAM - terepsport felsőfokon

Magyarország legeredményesebb terepsport csapata a X2S TEAM

2005 óta 100+ bajnoki címet érdemeltek ki a sportolók, 2000+ eseményen vettek részt, a kiemelt médiamegjelenések száma 200+ (TV, magazinok, rádió interjúk) és a csapat 50+ rendezvényt szervezett.

Legyál Te is tagja ennek a közösségnek!

Amiért érdemes belépned a csapatba:

  • közös edzések, versenyek itthon és külföldön
  • egyedi megjelenés, csapatmez
  • váráslási kedvezmények
  • máshol nem megtalálható MULTISPORT érzés

Itt jelentkezhetsz, érdeklődhetsz duplanyil

Hivatalos

A www.terepsport.hu weboldal hivatalos tartalma.

 

Hivatalos

Oldaltérkép


 

Ars poetica

Rólunk

 

A figyelmedbe ajánljuk...

Ez a weboldal sütiket (cookie-kat) használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Az oldal használatával elfogadod a sütik használatával kapcsolatos irányelveket.