Bejelentkezés  \/ 
x
vagy
 Use Facebook account  Use Google account
x
2019. november 14. Csütörtök  Ma Aliz napja van.  

Zsírok és tények - állóképességi versenyző szemmel

zsír, tények, olaj, állóképesség, versenyző, triatlon, ironman, x2sA zsírokat még mindig gyakrabban tartják ellenségnek, mint a szervezetet segítő anyagoknak.Az igazság az, hogy az edzések idején a zsír sokkal fontosabb szerepet tölt be, mint általában - főleg az alapozó időszakban, vagy sérülés utáni regenerációs szakaszban. Az állóképességi sportok körében még fontosabb a megfelelő zsírokat a szervezet számára feldolgozhatóvá, elérhetővé tenni.

17 márc. 2007 0 comment  

Azon az intenzitáson és időtartamban, amelyeken a hosszabb triatlon, Ironman, XTERRA versenyek zajlanak a jó eredmények egyik alapvető kérdése, hogy a zsír oxidációs folyamatokat (a legmegasabb zsíroxidáció mértéke: "fatmax") milyen hatékonysággal képes a sportoló szervezete feldolgozni.

  • A "fatmax" szint feletti intenzítású munka nagyon gyorsan átvált a szénhidrát feldolgozás szintjére.Ez nemcsak a zsírfeldolgozást gátolja, hanem a szénhidrát raktárakat is gyorsan kiüríti. Az átlagos értéke ennek a szintnek 35-40 gramm zsír óránként.
  • A szénhidrátból nyerhető energia nagyjából fele (vagy kevesebb) a zsírokból nyerhető energiának. Ugyan gyorsabb és robbanásszerűbb, de kisebb hatékonyságú folyamatról van szó.
  • A szénhidrátraktárak kiürülésekor a szervezet teljesítőképessége hirtelen leesik, utána már csak nagyon hosszú regenerációs időszak alatt képes elérni az eredeti szintet. Ideiglenes segítség a gyors szénhidrátok fogyasztása, de ez csak rövid időre és sok mellékhatás mellett vehető igénybe! Hosszútávú versenyeken semmiképpen nem javasolt!
  • Egy átlagosan edzett és felkészült sportoló elegendő zsírral rendelkezik a testében akár több maraton vagy Ironman versenye egymás utáni telejsítéséhez is. Azonban ezt a készletet elérhetővé is kell tenni a szervezet számára!
  • Szénhidrátokból is fedezhető sokáig a szervezet igénye, de hosszabb időtartam alatt sokkal behatároltabb formában és mennyiségben. Átlagosan 60-80 gramm óránként - minél intenzívebb a teljesítmény, annál magasabb a kalóriafogyasztás.
  • A vörös (gyors) izomrostok elsősorban szénhidrátokat igényelnek, a  fehér (lassú) izomrostok ebben kiegyensúlyozottabbak. Például egy magasabb pedálfordulat, kisebb erőkifejtéssel a fehér izomrostokat veszi igénybe és ezzel zsírtartelékokat használja.

A fentiekből követlezik, hogy az alapozó időszakban kifejezetten hasznos, ha a testzsír szint magasabb, ezzel a szervezet megtanulja ezt hatékonyabban felhasználni, ráadásul a téli időszakban ennek a zsírnak védő szerepe is van - nemcsak a hőháztartásban, hanem az ízületek és szalagok védelmében is! A zsírok az oxigén felvétel és anyagcsere folyamatokban is jó edzőpartnerek - az alapozó időszak után lehet ennek mértékét csökkenteni, az edzések jellegét és súlypontját máshova helyezni, de az állóképességi sportokban mindig szem előtt kell tartani ezeket a tényeket.

zsír, tények, olaj, állóképesség, versenyző, triatlon, ironman, x2s

Tippek

  • Megfelelő alapozó edzésidőszak után, annak a második felében, jó egészségi állapotban kifejezetten hasznos, ha egy-egy hosszabb edzélsen az "eléhezés" állapotát elérjük és még az edzésidőtartalmának 15-25%-t ebben az állapotban vélgezzük el! Ez nagy odafigyelést igényel, de fantasztikus tapasztalat a szervezetnek és a mentális hozzáállásnak egy nehezebb verseny végigviteléhez.
  • Nem minden zsír jó zsír! előnyben kell részesíteni a minél kevesebb lépésben feldolgozott termékeket - a legjobbak az olajos magvak, az oliva olaj,más növényi olajok, halolaj.
  • A telített zsírsavakat figyelni kell, csökkentett fogyasztásuk javasolt.
  • Az edzés / verseny közbeni energiapótlásnál is érdemes elgondolkodni azon, hogy olyan forrásokat használjunk, amelyek minél tisztábbak (kevesebb terhelést jelent feldolgozásuk a szervezetnek), legalább részben zsírokból áll az energiatartalmuk (az összetétel nagymértékben függ a hátralévő távtól!).
  • Az edzés / verseny elején érdemesebb lassabban felszívódó energia utánpótlást választani, a végefelé - de csak akkor, ha eléheztünk, energiaszintünk leesett - térjünk át gyorsabb energiát adó anyagokra. A szőlőcukor csak és kizárólag a célegyenesben javasolt (illetve még ott sem). Erről külön cikkben olvashatóak részletek.

Transz-zsírsavak

A rendszeres hamburger-, keksz- és chipsélvezők akár napi 20-25 gramm transz-zsírsavat is elfogyasztanak, miközben az egészségre ártalmatlan mennyiség napi 1 grammnál kevesebb. Becslések szerint Magyarországon évente legalább ezer ember halálát lehetne elkerülni, ha a hozzáadott transz-zsírsavakat teljesen száműznék az élelmiszerekből. Addig is előrelépés lenne, ha egy adott élelmiszer címkéjéből kiderülne, tartalmaz-e transz-zsírsavat.

Bővebb információ "Tények a transz-zsírsavakról" cikkben olvasható.

 

Wikipédia

 

 

Új hozzászólás

Edzés, támogatás

A terepsport.hu a X2S TEAM multisport csapattal és edzőivel várja a felkészüléssel, edzéssekkel kapcsolatos kérdéseket. Csapat vagy személyi edzéseken is állunk az érdeklődök rendelkezésére.

Életmód tanácsok

Szakembereink a legtöbb életmód témában rövid időn belül választ tudnak adni. Elsősorban a természetgyógyászattal kapcsolatosan, de tagjaink között orvosok is várják a kérdéseket.

Táborok, csapat

A terepsportok legaktívabb és legeredményesebb magyar csapata a X2S TEAM. Tagjai közé várja azokat, akiknek a kalandok és a kihívások az élet mindennapos részei.

Kapcsolatok

Aktív kapcsolataink vannak a hazai és nemzetközi szervezetekkel, versenyrendezőkkel, így szinte bármilyen sporttal, versennyel kapcsolatos kérdésben nagy valószínűséggel tudunk segíteni.

Top Tweets

Van egy finom bája ennek az üdvözlésnek B-) https://t.co/QDT5ktIDU3
Timon Tóth videója. Szerintem CSÚCS lett! 🏆😎💪 Kinek tetszik még? https://t.co/6C1wtZQ7bW
Estére egy igazi zenei csemege... perform'nsz a javából 😎😎😎 Ukulelén egy nagyszerűen improvzált és előadott válogat… https://t.co/iHUHceoiSw

Maradjunk kapcsolatban!

Budapest, Solymár
T: +36 30 48 88 261
T: +36 70 70 84 474

X2S TEAM - terepsport felsőfokon

Magyarország legeredményesebb terepsport csapata a X2S TEAM

2005 óta 100+ bajnoki címet érdemeltek ki a sportolók, 2000+ eseményen vettek részt, a kiemelt médiamegjelenések száma 200+ (TV, magazinok, rádió interjúk) és a csapat 50+ rendezvényt szervezett.

Legyál Te is tagja ennek a közösségnek!

Amiért érdemes belépned a csapatba:

  • közös edzések, versenyek itthon és külföldön
  • egyedi megjelenés, csapatmez
  • váráslási kedvezmények
  • máshol nem megtalálható MULTISPORT érzés

Itt jelentkezhetsz, érdeklődhetsz duplanyil

Hivatalos

A www.terepsport.hu weboldal hivatalos tartalma.

 

Hivatalos

Oldaltérkép


 

Ars poetica

Rólunk

 

Ez a weboldal sütiket (cookie-kat) használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Az oldal használatával elfogadod a sütik használatával kapcsolatos irányelveket.

(Az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 2016/679 RENDELETE szerint)