Bejelentkezés  \/ 
x
vagy
 Use Facebook account  Use Google account
x
2019. október 19. Szombat  Ma Nándor napja van.  

Tavaszi sporttáplálkozás, kúrák

Egészség, Tavaszi, sport, táplálkozás, xterra, McQuaid, vegán, bio, öko, mák, csont, brokkoliA sportolók táplálkozása és életmódja ma még sajnos nem áll megfelelő mértékben középpontban. Ez részben abból fakad, hogy a sportolók eredményességét főképpen edzéseik minőségétől és mennyiségétől teszik függővé, és jó esetben másodlagosnak tekintik az életmódot illetve a táplálkozást, rossz esetben semmilyen jelentősséget nem tulajdonítanak neki. Részben azonban abból is, hogy gyermekkorban az edzőnek még semmilyen befolyása nincsen a gyermek táplálkozására, hiszen az a család magánügye.
08 szept. 2008 0 comment  


Aztán a megszokott ételekről nagyon nehéz később lemondani, vagy azokat megváltoztatni. Külföldön már több helyen is kezdik felismerni, milyen mértékben növelhető a teljesítmény az edzések azonos minősége és mennyisége mellet is pusztán azzal, hogy a sportoló mást eszik, máshogyan él, lélegzik és gondolkodik.

Ezzel kapcsolatos cikksorozatunk első részében főként a fizikai, vagyis a táplálkozási résszel foglalkozunk. Azt sem a teljesség igényével, hiszen a téma kimeríthetetlen.

Ajánlunk sportolók számára tisztítókúrákat, megvizsgáljuk néhány étel hatását sportolói szemszögből, és ajánlunk egy-két kellemes receptet.

Mivel éppen tavasz elején járunk, és kóstolgatjuk az úgynevezett tavaszi fáradtságot, azzal kezdenénk, hogy mit tehetünk, ha ezt szeretnénk elkerülni.

{accesstext mode="level" level="registered:author:editor:publisher:manager:administrator:super administrator"} A tartalom további részének elérése csak regisztrált felhasználóknak!||

A tavaszi fáradtság legnagyobb részben a téli hónapokban elfogyasztott ételekből lerakódott salakanyagok önkéntelen vérbeürülése, vagyis a szervezet védekezőmechanizmusa. A véren keresztül a méregtelenítő szervekbe jutva a szervezet megszabadulna mindezektől, és nagy mértékben segíthetjük és gyorsíthatjuk ezt a folyamatot, ha rendszeresen veszünk esténként szódabikarbónás forró lábfürdőt, ami a tavaszi megfázásoknak és influenzának is ideális ellenszere. Romolo Mantovani szerint „Csak egyetlen betegség létezik: a méreglerakódás.”

Egészség, Tavaszi, sport, táplálkozás, xterra, McQuaid, vegán, bio, öko, mák, csont, brokkoliKezdjük a tüdővel. A sportoló egyik legfontosabb szerve a tüdeje, hiszen, ha a tüdő rosszul működik, akkor az izmok nem jutnak elegendő oxigénhez, és ennek hatását mindenki átélte már. A tüdő fő ellenségei a hurutképző élelmiszerek (ha leszámítjuk a környezeti ártalmakat, élen a levegőszennyezéssel, és a szmoggal). Ezek az élelmiszerek csökkentik a tüdő kapacitását és a tüdő tisztító funkcióját. A hurut képzésében főszerepet kapnak a tej és a tejtermékek (sajt túró). Utánunk nyomulnak a sorban a húsok, halak, tojás, szója, proteinkészítmények, élesztő végül a hüvelyesek.

Ezzel szemben hurutoldó a hagyma, a gyümölcs, a zöldség, a héjában sült krumpli, a hársfatea, a bodzatea, illetve még a kakukkfű, édesgyökértea, eukaliptuszolaj kúra és a fokhagyma kúra is rendelkezik ezzel a hatással.

Az eukaliptuszolaj kúrát azoknak ajánlhatjuk, akik nem tudnak kivergődni az egymást követő náthákból és hurutos megbetegedésekből, ha szívesen kiváltanák a sportoló rémálmát az antibiotikumot, ami egyébként minden mértékben kerülendő, hiszen egyetlen antibiotikum kúra kipusztítja az immunrendszer alapjául szolgáló bélflóra nagy részét.

Tehát: Vegyünk valódi ausztrál eukaliptuszolajat. (Elérhető a bioboltokban.) Reggel és este egy mokkáskanál mézbe vagy juharszirupba eukaliptuszolajat cseppentünk. Első nap három cseppet, második nap négy cseppet naponta növeljük egy cseppel az ötödik napig (hét csepp), onnantól cseppenként csökkentjük három cseppig.

{/accesstext}

A sportoló másik eléggé nélkülözhetetlen szerve a csontozata.

ImageMit tehet a sportoló a csontjai épségéért? Ha rájött, hogy az „élet, erő, egészség”templomaként ránk tukmált tejből nemhogy nem szívódik fel a kalcium, de még le is rakódik a csontokra, akkor nyilván szívesen megszabadulna a felesleges tehertől, hiszen ha néhány gramm számít a kerékpárváz súlyában, akkor az a néhány gramm mész sem árt ha eltávozik, nem is beszélve a fájdalomról és egyéb akadályoztatásról, ami megkeserítheti a sportoló mindennapjait.

Ennek ideális ellenszere a mindenki által jól ismert, de nem eléggé elismert citrom.

{accesstext mode="level" level="registered:author:editor:publisher:manager:administrator:super administrator"} A tartalom további részének elérése csak regisztrált felhasználóknak!||

Ha elszánjuk magunkat erre a kúrára, akkor számíthatunk rá, hogy az eredményért cserébe bizony néhány dologról egy időre le kell mondanunk. Viszont a végén tiszta bársonyos bőr és remekül működő ízületek és csontok várnak. Csak kitartás!

A kúra egész ideje alatt növényi étrend ajánlott. Eszközök: Frissen préselt citromlé átszűrve (lehetőleg üvegfacsarót és műanyagszűrőt használjunk.)

A citrom levét étkezés előtt legalább fél órával hígítatlanul, magában fogyasszuk! Ha a fogainkat bántja, akkor szívószállal igyuk.

A kúra erősen tisztít, így számíthatunk kellemetlen tisztulási tünetekre: fejfájás, hányinger, szédülés, bőrkiütések, korábbi, gyógyszerekkel elnyomott betegségek tünetei. A növényi étrend azért fontos, mert vegyes étrend mellett a tisztulási tünetek sokszorosára fokozódhatnak.

Maga a kúra a következőképpen végzendő: Első nap reggel egy citrom leve. Második nap reggel és délben egy-egy citrom leve. Harmadik nap reggel, délben és este egy-egy citrom leve. Negyedik nap reggel kettő, délben és este egy-egy citrom leve, és így tovább fel egészen három-három citromig reggel, délben és este. Most jön a fekete leves. Tíz napon keresztül minden nap három-három citrom leve reggel délben este. Majd elkezdjük csökkenteni. Három reggel, három délben és kettő este. Ez már a tizenkilencedik nap. És így tovább egyesével levisszük, míg végül az utolsó napon reggel egyetlen citrom leve vár ránk.

{/accesstext}

Egészen elképesztő módon, mindazok, akik ezt a kúrát elvégezték, arról számoltak be, hogy bár a közbülső tíz nap alatt fogcsikorgatva nyomták le a három citromokat, de amikor a kúra végére értek, nem volt kedvük abbahagyni. A reggeli citromot még sokáig megtartották. Ez többek közt személyes tapasztalat is.

És ha már elhagytuk a modern tehéngyártás végtermékét, a hormonokkal és antibiotikummal terhelt, semmi hasznosat nem tartalmazó, tejporból visszakevert bolti tejet, akkor felvetődik a kérdés: Mi legyen helyette?

 



 

A válasz megint kézenfekvő: a mák. Vizsgáljuk meg egy kissé ezt a kizárólag ínyencségként ismert táplálékot. A mák 100 grammja 2255 KJ (537 kcal) energiát tartalmaz. Csak összehasonlításképpen: Baromfivirsli 832 KJ, csabai paprikás szalámi 2134 KJ, gépsonka 670 KJ, kenőmájas 1361 KJ, marhapörkölt 932 KJ, ponty 424 KJ, tehéntej 290 Kj, a márványsajt, a legmagasabb energiatartalmú sajt is csak kullog a nyomában 1970 Kj-jával.

Szegény angolszalonna is csak a méltatlan második helyett kaphatja meg a mák mögött: 2104 Kj. Megjegyzem, ha csak az energia lenne a cél, akkor a mogyoró és a pisztácia és a paradió még a császárhússal is versenyre kel a maguk majdnem 3000 Kj-jával.

De nézzük csak tovább a mákot. Fehérjetartalma 20,5 g. Vagyis a legtöbb húsnál magasabb, de még a sajtok is alig tudnak meglépni mellőle. Zsír tartalma 38,2 g. A húsok közül ezzel egyedül a sertésdagadó képes felvenni a versenyt. Szénhidráttartalma 23,9 g.

Sajna ebben a tekintetben a húsfélék mindannyian a megsemmisítő 0, valamennyivel tudnak csak versenybe szállni. Nyersrost tartalma 5,1 g, ami köztudottan a jó emésztés feltétele. Ez a bizonyos nyersrost az állati eredetű ételekben 0%-ban fordul elő.

{accesstext mode="level" level="registered:author:editor:publisher:manager:administrator:super administrator"} A tartalom további részének elérése csak regisztrált felhasználóknak!||

A mák tehát egy egészen különleges, kiváló minőségű táplálék, amit a sportolóknak nagyon szem előtt kellene tartani. Szinte bármivel ehető, mert az édes ételekhez éppúgy fogyasztható, mint szendvicsekhez, főzelékekbe, péksüteményekbe, stb. Ha napi pár kanállal fogyasztunk belőle, nem kell félnünk, hogy túl kevés fehérjét vagy túl kevés energiát juttatunk a szervezetünkbe. Nem kell félnünk attól sem, hogy esetleg káros „mellékhatásai” lesznek, mert a narkotikumokat kizárólag a még éretlen mákból lehet elkészíteni. Az érett mákban nyoma sincs ennek a hatásnak.

Szeretném hangsúlyozni a táplálkozás szerepét a felkészülési és verseny időszakban. Nem mintha a regenerációs szakaszban nem lenne fontos, de akkor sokkal több rugalmasságot lehet hagyni az étkezésben. Ezzel és a megfelelő pihenéssel tudjuk maximálisan kihasználni az edzésekbe fektetett energiát. Sok esetben, ha felkészülés közben nem a várt eredményt érjük el, akkor nem a távon, intenzitáson kell változtatni, hanem a táplálkozáson és a pihenésen, hiszen maga az edzés erősít, készít fel a versenyekre, de edzeni, csak megfelelő szervezettel tudunk. Ez nemcsak a fizikai állapotunkat jelenti, hanem a lelkit és szellemit is! (Erről később még bővebben lesz szó.) Hosszabb távon az edzések közben megszerzett ismeret és tapasztalat, életünk egészét tekintve is komoly változásokat idéz elő – ezért is kell erre a lehető legtöbb figyelmet fordítani.

A terhelést növelve szembekerülünk azzal, hogy a táplálkozási tervünkön folyamatosan változtatni kell. A szervezet mindig jelzi mire van szüksége! Csak (még) nem mindig tudjuk ezeket a jeleket egyértelműen azonosítani. De a cél az, hogy ne a rögzült szokások és a (reklámok és a környezet által hosszú évek alatt rögzített) bevett gyakorlat vezessenek minket, hanem valóban a saját igényeink. Erre viszonylag hamar lehet rá lehet érezni, csak rendszeresen oda kell figyelni. Eleinte nehéz, azután egyre könnyebb.

{/accesstext}

Következik néhány étel, amelyek komoly segítséget jelenthetnek sportolás közben. Gyakran mondjuk, hogy szükség van reformokra, újdonságokra – de mivel nincsen mögötte tapasztalat, kell egy adag bátorság, hogy valóban nekilássunk és esetleg veszélyeztessünk akár egy egész versenyidőszakot. A köles egy ismert, ősi gabona – mégis csak madáreledelként használjuk, holott nagyon értékes és a sportolóknak (akárcsak a gyerekeknek) kifejezetten előnyös!


Dió

A legzsírosabb olajos mag, nagyon sok Omega-3 zsírsavval, amelyek nagyon fontosak a szervezet számára (az ismert táplálékkiegészítőkben főleg halolajokból származik). Alacsony az LDL koleszterin szintje (ezt hívják 'rossz' koleszterinnek) és ezenkívül gyulladáscsökkentő, antithrombotikus, véralvadás csökkentő, vérviszkozitást növelő, valamint védi az érbelhártyát. Mérsékeli az étkezést követő vérzsírszint-emelkedést is. Mivel nagyon magas energiatartalmú, ezért érdemes odafigyelni az elfogyasztott mennyiségre.

A legjobb nyersen vagy enyhén megpirítva magában, salátára szórva fogyasztani, de péksüteménybe sütve is nagyon kellemes tud lenni. Sütésnél, pirításnál könnyen megkeseredik a külső hártyája! Ideális esetben ezt érdemes lehúzni, de ehhez különlegesen sok türelem és némi idő kell.

Zab

A zab tartalmazza a legtöbb zsírt a gabonák közül, ezért is tartják ideális reggelinek. (100 g zab 6,8 g zsírt tartalmaz, míg 100 g csirkemell 1 g zsírt. De például a dió 100 grammja 57 g zsírt tartalmaz.) Rostja nagyon jót tesz a fogaknak. A zab segít szabályozni a vércukorszintet (ez sportolóknak különösen fontos) és csökkenti a koleszterinszintet. Ráadásul az elkészítés közben előforduló veszteséget is jobban viseli, mint a többi gabona. Kalcium, jód, foszfor, vas, E-vitamin, B-vitamin komplex tartalma különösen kedvező.

Fogyasztható kásának, müzlinek, péksüteménybe sütve, levesbetétként, főzelékekbe sűrítőnek.

Áfonya

Az áfonya gazdag C-vitaminban, B9 vitaminban, rostokban és karotinban. Legtöbb ezek közül a gyümölcs héjában található, és mint a legtöbb sötét színű gyümölcs, az áfonya is segít a rák valamint a szív és érrendszeri megbetegedések megelőzésében.

Szezonban érdemes kimenni az erdőbe, akár edzés közben, vagy családi programként, de az év többi részében aszalva vagy fagyasztva keverhetjük müzlibe, süteményekbe. Érdemes olyan energia, sport szeleteket keresni, amelyek tartalmaznak áfonyát.

Brokkoli

ImageNem új zöldség, de sportszempontból alul értékelt. Bővelkedik klorofillban és antioxidánsokban. A sötétzöld és sötét narancs növények (pl. sütőtök) nagy mennyiségben tartalmaznak olyan anyagokat, amelyek a rák kockázatát csökkentik és segítenek a sejteknek normálisan működni (hiszen a rák tulajdonképpen a normális sejtműködés elfajulása). Ez pedig az intenzív edzések, versenyek közben fontos, ahol gyakori a komoly sejtroncsolódás.

Fontos, hogy lehetőleg frissen fogyasszuk ( akár nyersen is nagyon finom!) - mindig mossuk meg -, de mélyhűtöttből is lehet jó ételeket készíteni. Érdemes wokban, vagy legalábbis kínai módon 'kevergetve sütni'. Bambuszpárolóban elkészítve szintén fantasztikus ízeket kaphatunk, mert ez a fajta párolás őrzi meg leginkább az ásványi sókat.

Quinoa

A 'kvínoa' az egyik legalkalmasabb étel, amit egy állóképességi sportot űző ember fogyaszthat! Nagyon gazdag fehérje forrás, de jelentős mennyiségű B-vitamin, vas, kalcium, foszfor és rost található benne. Hatékonyságára bizonyíték, hogy az inka birodalom futárjainak alapvető tápláléka volt, de az Andokban élő hegyi törzsek közül napjainkban is többnek alaptápláléka. Köztük a tarahumarák a legismertebbek a táplálkozáskutatásban, hiszen húst csak ünnepnapokon esznek, tejterméket, tojást egyáltalán nem – mégis rendszeresen tesznek meg egyhuzamban 150-200 km-t az Andokban, rendeznek 24-48 órás focihoz hasonló versenyeket. Bajnokaik nincsenek, de a külföldi kutatók feljegyeztek olyan 50 éves őslakost, aki 65 km-t az andoki terepen 12 km/h-s átlagsebességgel futott le. A fiatalok ennél gyorsabban és többet futnak. Emellett a legegészségesebb emberek közé tartoznak az egész világon.

Fogyasztható müzliben, levesbetetétként, kenyérbe, péksüteménybe sütve, főzelékekbe keverve, salátára szórva.


Brokkoli-quinoa saláta, Melanie módra

Főzzünk egy fej brokkolit, ameddig világos zöld lesz, majd vegyük ki a vízből. Keverjünk össze 2 csészével a főzőléből 1 csésze quinoával, tengeri sóval, fél teáskanál kuminnal, corianderrel és curry porral, valamint tegyünk hozzá 1 teáskanál növényi levesport (NEM nátrium-glutamátos típust!).

Forraljuk fel, majd főzzük tovább alacsony hőmérsékleten, ameddig besűrűsödik. Hagyjuk szobahőmérsékletre hűlni, adjunk hozzá 2 teáskanál hidegen sajtolt olajat (olíva vagy kukoricacsíra, de len, mogyoró is lehet), fél csésze reszelt sárgarépát, fél csésze csírát (szója, de más növényi csíra is lehet), végül pirított szezámmagot. Keverjük össze óvatosan a brokkolival, majd hűtsük le.

A hozzávalókat itthon jelenleg bioboltokban és a szélesebb látókörrel bíró élelmiszerboltokban lehet beszerezni.

A cikk a VELO Magazin 2008/3. számában jelent meg.




Új hozzászólás

Edzés, támogatás

A terepsport.hu a X2S TEAM multisport csapattal és edzőivel várja a felkészüléssel, edzéssekkel kapcsolatos kérdéseket. Csapat vagy személyi edzéseken is állunk az érdeklődök rendelkezésére.

Életmód tanácsok

Szakembereink a legtöbb életmód témában rövid időn belül választ tudnak adni. Elsősorban a természetgyógyászattal kapcsolatosan, de tagjaink között orvosok is várják a kérdéseket.

Táborok, csapat

A terepsportok legaktívabb és legeredményesebb magyar csapata a X2S TEAM. Tagjai közé várja azokat, akiknek a kalandok és a kihívások az élet mindennapos részei.

Kapcsolatok

Aktív kapcsolataink vannak a hazai és nemzetközi szervezetekkel, versenyrendezőkkel, így szinte bármilyen sporttal, versennyel kapcsolatos kérdésben nagy valószínűséggel tudunk segíteni.

Top Tweets

Jó reggelt!!!! Lenne mit tanulni sok gazdag embernek. De az alapgondolat mindenki számára fontos és követendő... https://t.co/UyqXZJi6fo
Na igen, a túrázás és a természetjárás nem csak nyári program 😎🤩🥤 Most november elején is készülünk hasonlóra, bár… https://t.co/eCuiY0mMmw
Jó kérdés! Nektek mi a véleményetek? https://t.co/LcyZDSqPPo

Maradjunk kapcsolatban!

Budapest, Solymár
T: +36 30 48 88 261
T: +36 70 70 84 474

X2S TEAM - terepsport felsőfokon

Magyarország legeredményesebb terepsport csapata a X2S TEAM

2005 óta 100+ bajnoki címet érdemeltek ki a sportolók, 2000+ eseményen vettek részt, a kiemelt médiamegjelenések száma 200+ (TV, magazinok, rádió interjúk) és a csapat 50+ rendezvényt szervezett.

Legyál Te is tagja ennek a közösségnek!

Amiért érdemes belépned a csapatba:

  • közös edzések, versenyek itthon és külföldön
  • egyedi megjelenés, csapatmez
  • váráslási kedvezmények
  • máshol nem megtalálható MULTISPORT érzés

Itt jelentkezhetsz, érdeklődhetsz duplanyil

Hivatalos

A www.terepsport.hu weboldal hivatalos tartalma.

 

Hivatalos

Oldaltérkép


 

Ars poetica

Rólunk

 

Ez a weboldal sütiket (cookie-kat) használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Az oldal használatával elfogadod a sütik használatával kapcsolatos irányelveket.

(Az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 2016/679 RENDELETE szerint)