Bejelentkezés  \/ 
x
vagy
 Use Facebook account  Use Google account
x
2019. augusztus 22. Csütörtök  Ma Menyhért és Mirjam napja van.  

Fitt nő – testösszetétel 1. rész

A tökéletes közérzet a tökéletes egyensúlyon áll vagy bukik: ez a táplálkozás, a mozgás és a lélek egyensúlya. / Mit eszünk? Hogyan sportolunk? Milyen kapcsolatban vagyunk embertársainkkal?/ Ezenkívül azonban létezik egy másik egyensúly is, amely arra vonatkozik, hogyan viszonyulunk saját magunkhoz. Elégedettek vagyunk-e külsőleg is magunkkal? Ez az egyensúly nagyon fontos tényezője a tökéletes közérzetnek.

A külső megjelenés nemcsak másokra van hatással, hanem saját életünket is befolyásolja. Ha elégedettek vagyunk a külsőnkkel az, az egész életünkre pozitívan hat. Sokkal magabiztosabb és kiegyensúlyozottabbá válik az ember.

Fitt, nő, testösszetétel, izom, energia, egyensúly, életmód

Ahhoz hogy ez az egyensúly kialakuljon meg kell ismerni a testünket. Ennek egyik része a testarányok ismerete /mellyel az előző írásomban foglalkoztam /, a másik a testösszetétele.

24 jan. 2012 0 comment  

Amiről nem tehetünk: az a genetikai alkatunk, amely meghatározott és megváltoztathatatlan. Az alkattípust még a legerősebb sportedzés ingerei sem változtatják meg, hiszen ez öröklött jelleg.

A test összetételét viszont táplálkozással és sportolással tudjuk befolyásolni. Ahhoz, hogy ez a változtatás optimális legyen, tisztában kell lenni a testalkati adottságokkal, örökletes tulajdonságokkal, fizikai, lelki, szellemi tűrőképességgel. A testösszetétel-optimalizálás nem jelent feltétlenül testtömeg csökkentést.

Az egyik mutató a testtömeg index, vagyis a BMI /Body Mass Index/. A magasság és testsúly adatainak felhasználásával kiszámítható és igen népszerűnek mondható testösszetételi adat, mely arról tájékoztat, hogy van-e túlsúly vagy sem. Nagyon egyszerű kiszámolni. Ismerni kell a pontos testmagasságot és a pontos testsúlyt.

A kilogrammban megadott testsúlyt el kell osztani a méterben megadott testmagasság négyzetével. Ha pl. egy 165 cm magas nő 60 kg akkor a BMI-je: 1,65x1,65=2,7225 vagyis 60/2,7225=22,03 /normál/. Ha ugyanez a nő a 165cm magasságához csak 50kg akkor: 50/2,7225=18,3 . A 18,3-as BMI már a sovány /anorexia/ kategóriába esik. Ha ugyanez a magasságú nő pl. 70 kg akkor a BMI-je: 70/2,7225=25,71 már túlsúlyos.

A WHO besorolása szerint a következő kategóriák különböztethetők meg:

  • BMI < 18,5% = sovány /anorexia/
  • BMI = 18,5-24,9%-ig normál testsúly
  • BMI = 25-29,9%-ig túlsúly / I. fokú elhízás/
  • BMI = 30-39,9%-ig elhízott / II. fokú elhízás/
  • BMI > 40% kóros elhízás /III. fokú elhízás/

Egy bizonyos testsúlyúnak lenni nem feltétlenül jelent fittséget és jó kondíciót.

A testtömeg index sem ad minden esetben objektív képet az egyénről, mivel nem veszi figyelembe az életkort, nemet és a testzsír arányt. Sok hölgy van, akinek a BMI-je a normál tartományban van és mégis magas a testzsír tartalma. Vagy van, aki a BMI-je alapján túlsúlyos pedig normál testzsírral rendelkezik. Ez azért van, mert a testtömeg index nem veszi figyelembe az alkatbéli különbözőségeket, ill. hogy pl. valaki vékony ugyan, de edzetlen, vagy azt, hogy nagyobb izomzattal rendelkezik, mint pl. egy testépítő.

A felnőtt emberi test két nagy alkotórészre bontható: zsírmentes testtömegre és a zsírtömegre. A zsírmentes testtömeg 72%-a víz, 21%-a fehérje és 7%-a csontállomány. A zsírtömeg nem csak zsírból /80%/, hanem 20%-ban vízből tevődik össze.

A test alakját a zsírmentes tömeg határozza meg.

Nem mindegy, hogy a testtömeg nagy része zsírból vagy izomzatból származik. Az izom ugyanis nehezebb 1,6-szorosan, mint a zsír. Ezért lehetséges, hogy pl. egy testépítő BMI-je túlsúlyt jelez, pedig csak sokkal izmosabb, viszont a testzsírja jóval alacsonyabb, mint az átlag nőé.

Ebből is látszik, hogy a „kövérséget" nem csak a testtömeg, hanem a test teljes zsírtartalma ismeretében ítélhetjük meg. A csodálatos testet a zsírmentes testtömeg és a zsírtömeg aránya határozza meg. Természetesen a testzsírra is szükség van. Az optimális testzsír arány alsó határa nőknél 12%. Erre is nagyon kell figyelni, mert ha túl kevés, megzavarhatja a menstruációs ciklust és felgyorsíthatja a csontritkulási folyamatot. Amennyiben a szervezet egyensúlyban van, a csontok és az izomzat is megfelelően fejlődhet a zsírszövet mennyiségének növekedése nélkül.

A testzsír szabályozásában a hormonoknak is fontos szerepe van. Az ösztrogén a női nemi hormon például a fehérjebontást fokozza, emellett a zsírraktározást is serkenti. A progeszteron viszont mind az izomtömeg, mind a zsírtömeg felépítését fokozza. Ezért van az, hogy a nők sokkal nehezebben tudnak izmot építeni viszont nagyobb a zsírtömegük. A testzsír arány férfiaknál átlagban 10%-kal alacsonyabb, mint a nőknél.

Testzsír százalék alapján a következő kategóriákat különböztetjük meg.

/az értékek nőkre vonatkoznak/

  • Nélkülözhetetlen: 10-13%
  • Sportolók: 14-20%
  • Fitt, ideális: 21-24%
  • Elfogadható: 25-31%
  • Elhízott: 32% felett

A BMI és a testzsír ismeretében a következő négy kategóriát különböztetjük meg:

Túlsúlyos és nem kövér, az, akiknek testtömeg indexe a túlsúly kategóriába esik, viszont testzsír aránya a normál /nők esetében 12-30 között/ tartományban található.

Túlsúlyos és kövér, akiknek testtömeg indexe a túlsúly kategóriába esik, és testzsír aránya a normál tartomány feletti / nők esetében> 30 %/.

Nem túlsúlyos és nem kövér, akiknek a testtömeg indexe és testzsír aránya is a normál tartományba esik.

Nem túlsúlyos és kövér, akiknek a testtömeg indexe a normál tartományba esik, testzsír aránya viszont a normál tartomány feletti. /ez jellemző a normál súlyú nem sportoló nők zömére.

Tugyi Márta
Szakkozmetikus, sportoló, Saucony nagykövet

Új hozzászólás

Edzés, támogatás

A terepsport.hu a X2S TEAM multisport csapattal és edzőivel várja a felkészüléssel, edzéssekkel kapcsolatos kérdéseket. Csapat vagy személyi edzéseken is állunk az érdeklődök rendelkezésére.

Életmód tanácsok

Szakembereink a legtöbb életmód témában rövid időn belül választ tudnak adni. Elsősorban a természetgyógyászattal kapcsolatosan, de tagjaink között orvosok is várják a kérdéseket.

Táborok, csapat

A terepsportok legaktívabb és legeredményesebb magyar csapata a X2S TEAM. Tagjai közé várja azokat, akiknek a kalandok és a kihívások az élet mindennapos részei.

Kapcsolatok

Aktív kapcsolataink vannak a hazai és nemzetközi szervezetekkel, versenyrendezőkkel, így szinte bármilyen sporttal, versennyel kapcsolatos kérdésben nagy valószínűséggel tudunk segíteni.

Top Tweets

Túra első nap. Rengeteg őzet, vadnyulat, rókát (!) láttunk. Nem nyári az idő, de kalandnak pont jó 😎💪🏆☀️ – itt: https://t.co/aRYkZCPVz3
Szerdán indulunk egy újabb kalandra... https://t.co/Y60bgmts5F
Nyáry Krisztián kultúrtörténeti írása, ami kapcsolódik a mai naphoz is. Meg amúgy a magyar lelkülethez is. Remélem… https://t.co/jHqcMNGT0p

Maradjunk kapcsolatban!

Budapest, Solymár
T: +36 30 48 88 261
T: +36 70 70 84 474

X2S TEAM - terepsport felsőfokon

Magyarország legeredményesebb terepsport csapata a X2S TEAM

2005 óta 100+ bajnoki címet érdemeltek ki a sportolók, 2000+ eseményen vettek részt, a kiemelt médiamegjelenések száma 200+ (TV, magazinok, rádió interjúk) és a csapat 50+ rendezvényt szervezett.

Legyál Te is tagja ennek a közösségnek!

Amiért érdemes belépned a csapatba:

  • közös edzések, versenyek itthon és külföldön
  • egyedi megjelenés, csapatmez
  • váráslási kedvezmények
  • máshol nem megtalálható MULTISPORT érzés

Itt jelentkezhetsz, érdeklődhetsz duplanyil

Hivatalos

A www.terepsport.hu weboldal hivatalos tartalma.

 

Hivatalos

Oldaltérkép


 

Ars poetica

Rólunk

 

Ez a weboldal sütiket (cookie-kat) használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Az oldal használatával elfogadod a sütik használatával kapcsolatos irányelveket.

(Az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 2016/679 RENDELETE szerint)