Bejelentkezés  \/ 
x
vagy
 Use Facebook account  Use Google account
x
2019. március 25. Hétfő  Ma Irén, Írisz és Irina napja van. Gyümölcsoltó Boldogasszony

Táplálkozási tanácsok az állóképességi sportolóknak - terepsport, Ironman

Minden sportolónak figyelnie kell a táplákozására, ami a terhelés miatt más, mint egy nemsportoló társának. Azonban az állóképességi sportolóknak külön figyelniük kell a hosszú ideig tartó terhelésből adódó extra igényekre.

Ebben szeretne cikksorozatunk segíteni, amely az X2S TEAM sportolóinak, versenyzőinek tapasztalatait használja fel az elmúlt 10 év több, mint 2000 eseményére alapozva.

Alapszabály: a táplálkozási szokások változtatását soha ne egy nagy verseny előttre időzítsük! Minden újítás, változtatás legalább 4-7 napos megfigyeléssel induljon - hogyan viselkedik szervezetünk edzés, sportolás közben, hogyan érezzük teljesítményünkon a változást. Azt azonban tudnunk kell, hogy a változások igazi hatása nagyon ritkán jelenik meg 1 héten belül. A jó változások lassabbak, a rosszak gyorsabbak. Edzésnaplónkba vezessük be ezeket az újításokat, a tapasztalatokat.

26 nov. 2013 0 comment  

Gyömölcs, zöldség. Minden állóképességi sportolónak fontos, hogy elegendő vitamint és ásványi anyagot vigyen be a szervezetébe - erre leginkább alkalmasak a zöldségek és gyümölcsök. 2 alapszabály itt is kiemelhető:
1. a zöldésget egy részét nyersen fogyasszuk, kisebb adagokban, lehetőleg olajokkal (hidegen sajtolt olíva, napraforgó) és minél kevesebb sóval, hogy a természetes ásványok könyebben épüljenek be a szervezetbe.
2. a gyümölcsöket ne keverjük egymással, kétféle gyümölcs között tartsunk 20-30 perc szünetet.

Fogyás. Soha ne a fogyás legyen az elsődleges célunk! Legyen egy kitűzött sebesség, táv, idő, érzés. A fogyás inkább az étkezés és a mozgás arányainak eltolásával, változtatásával érjük el. Főleg ne támasszunk magunkkal szemben irreális elvárásokat! Ha egy versenyre fogyni akarunk, kezdjük korábban a felkészülést, de egy fokozatos és jól megalapozott edzéstervvel (amiben a táplálkozás is szerepel) tartós eredményt érhetünk el. Ha a fogyásra koncetrálunk, akkor az soha sem lesz stressz nélküli folyamat.

Regeneráció. Nemcsak a pihenés, hanem a helyes táplálkozás is hozzátartozik. Pihenni és enni is többféleképpen lehet, figyeljünk a test és a lélek jelzéseire (ebben tud sokat segíteni egy edző).
1. aludjunk el éjfél előtt és keljünk korábban, az éjfél előtti alvás "hatékonysága" 1,5-2-szeres szorzóval számolható!
2. végezzünk légzőgyakorlatokat a mindennapi tevékenységünk közben is. Ezek "csak" kis figyelmet igényelnek, de hatásuk látványosan megtérül.
3. töltsük fel a szervezet raktárait - edzés, verseny után 30-60 perc között együnk tartalmasabb ételt, közvetlenül a terhelés után elsősorban folyadékot, gyümölcsöt fogyasszunk. A fő étkezés soha ne kezdődjön cukros étellel! Erősebb / hosszabb edzés után fontos a fehérje utánpótlás.

{accesstext mode="level" level="registered:author:editor:publisher:manager:administrator:super administrator"} Kérjük regisztrálj vagy lépj be az oldalra a további tartalom eléréséhez!!||

Nassolás, desszert. A napi étkezéseink csak kicsi része lehet nassolás az edzésidőszak legnagyobb részében! Egyes esetekben (pl. pihenőhéten) tarthatunk "szabálymentes napot", de napjaink nagyobb részén figyeljünk arra, hogy a desszertek, nassok az egész napos táplálék bevitel maximum 15%-t adják. Itt is vannak jobban és rosszabbul értékelt ételek, de ez nagyon egyénfüggő is. (pl. egy pohár sör, bor lehet nagyon jó, de nem mindennap, a keserű csoki sokkal jobb, mint az édes, a mogyoró jó, de sósan sokkal kevesebb javasolt...)

Gyors étkezés. A hagymányos gyorsétkezés messze kerülendő! Legfeljebb a "szabálymentes napokon" engedjünk a kísértésnek. Ha mégis gyorsan kell elfogyazstnunk valamit, akkor a legjobbak az aszalt gyümölcsök, diákcsemege, olajos magvak (nem sósan, fűszeresen). Sok esetben az éhségérzet igazából szomjúság! Minden alkalommal, amikor ránk tőr a hirtelen éhség, az legyen gyanús és mielőtt ennénk, igyunk egy pohár vízet, teát.

Zsírok. A zsíros ételek nehezebben emészthetőek, ha ilyet fogyasztunk, vegyük figyelembe, hogy a szokásos "edzés előtti étkezés 2-3 órával"  ezekben az esetekben lehet 4-5 óra is. (A zsírokról külön cikk olvasható).

{/accesstext}

Adagok. Edzés, verseny előtt ne együk tele magunkat még a javasolt időtartományon kivül sem! Aki szereti magát degeszre enni az inkább sportolás után tegye, mert a túlterhelt emésztőrendszer sokszor valóban kiürül, de az emésztéstől nagyon fáradtan elvon energiát az izmoktól, ami sérülésekhez vezethet (pl. dekoncentráltság miatt). Kisebb, mértékletes adagokkal ez megelőzhető. A régi bölcssség is azt tartja, hogy az étkezést akkor kell abbahagyni, amikor még tudnánk enni.

Részletek a www.triatlonedzes.hu weboldalon.

Új hozzászólás

Edzés, támogatás

A terepsport.hu a X2S TEAM multisport csapattal és edzőivel várja a felkészüléssel, edzéssekkel kapcsolatos kérdéseket. Csapat vagy személyi edzéseken is állunk az érdeklődök rendelkezésére.

Életmód tanácsok

Szakembereink a legtöbb életmód témában rövid időn belül választ tudnak adni. Elsősorban a természetgyógyászattal kapcsolatosan, de tagjaink között orvosok is várják a kérdéseket.

Táborok, csapat

A terepsportok legaktívabb és legeredményesebb magyar csapata a X2S TEAM. Tagjai közé várja azokat, akiknek a kalandok és a kihívások az élet mindennapos részei.

Kapcsolatok

Aktív kapcsolataink vannak a hazai és nemzetközi szervezetekkel, versenyrendezőkkel, így szinte bármilyen sporttal, versennyel kapcsolatos kérdésben nagy valószínűséggel tudunk segíteni.

Top Tweets

Alig 11 nap alatt 1016 km, nehéz terepen... Erre mondják azt, hogy nem semmi B-) #terepfutas #trailrunning #trailhttps://t.co/ucHxPSxReU
A hétköznapokról és a tereőfutásról beszélgettünk Diana Panczel-val, aki nagyon sok motivációs municiót adhat azokn… https://t.co/ks7LCxeAWF
Jó kis tornatermi edzések voltak, mostanában máshol vagyunk hétfőnként, de gyakrabban tartjuk szabadban az edzéseke… https://t.co/S5OUO0IYpW

Maradjunk kapcsolatban!

Budapest, Solymár
T: +36 30 48 88 261
T: +36 70 70 84 474

X2S TEAM - terepsport felsőfokon

Magyarország legeredményesebb terepsport csapata a X2S TEAM

2005 óta 100+ bajnoki címet érdemeltek ki a sportolók, 2000+ eseményen vettek részt, a kiemelt médiamegjelenések száma 200+ (TV, magazinok, rádió interjúk) és a csapat 50+ rendezvényt szervezett.

Legyál Te is tagja ennek a közösségnek!

Amiért érdemes belépned a csapatba:

  • közös edzések, versenyek itthon és külföldön
  • egyedi megjelenés, csapatmez
  • váráslási kedvezmények
  • máshol nem megtalálható MULTISPORT érzés

Itt jelentkezhetsz, érdeklődhetsz duplanyil

Hivatalos

A www.terepsport.hu weboldal hivatalos tartalma.

 

Hivatalos

Oldaltérkép


 

Ars poetica

Rólunk

 

Ez a weboldal sütiket (cookie-kat) használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Az oldal használatával elfogadod a sütik használatával kapcsolatos irányelveket.

(Az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 2016/679 RENDELETE szerint)