Bejelentkezés  \/ 
x
vagy
 Use Facebook account  Use Google account
x
2019. október 24. Csütörtök  Ma Salamon napja van.  

Az Everestre Budapestről gimnazistaként - interjú Kalmár Sára hegymászóval Kiemelt

Kalmár Sára fiatal budapesti lány. Akár hétköznapi tinédzser is lehetne, hiszen nincsenek látványos külső, feltűnő ismertető jegyei. De aki kicsit is megismeri, annak eláll a lélegzete.

Sára gimnazistaként nemcsak eredményes sportmászó, hegymászó, sziklamászó, síoktató, emellett rendszeresen szerepel színpadon és azt sem sokan mondhatják el magukról, hogy ilyen fiatalon nemzetközi segélygyűjtő akciót szerveztek, amelyet aztán személyesen juttattak célba a világ másik felén.

Nem győzünk csodálkozni, hogy mennyi mindent elértél és megéltél ilyen fiatalon. Talán még nem is baj, hogy kevesen ismernek. Hogyan mutatnád be magadat? .

Kalmár Sárának hívnak, 16 éves múltam és amióta eszemet tudom, imádok sportolni. Sok mindent kipróbáltam már, kezdve az úszástól a sakkon át, az atlétika és néhány nap kézilabdázás is része volt a sport múltamnak, míg megtaláltam a falmászását.

Először 5 évvel ezelőtt anyukámmal próbáltuk ki a sziklamászást és azonnal beleszerettem és elkezdtem mászótermi edzésekre járni. Már fél év után elmentem életem első versenyére és persze nem az lett az utolsó. Azóta szinte minden évben indultam a magyar kupákon és volt hogy a válogatottba is bekerültem. Tavalyi felkészülésem nagyon kemény volt és egy jól összállított edzésterv alapján csináltam végig, aminek meg is lett az eredménye. Sikerült megnyernem a magyar bajnokságot a korosztályomban és a nyílt női kategóriában is.

Persze az igazi amikor szabadban mászhatok, sziklafalak, bouldertömbök jobban vonzanak. A falmászástól pedig már csak egy ugrás volt a hegymászás. Nyáron begyűjtöttem első 3000 feletti hegycsúcsomat,ahova hágóvasban, jégcsákánnyal, gleccserhasadékokat kerülgetve sikerült felmásznom. Novemberben pedig Nepálba vitt az utam, ahol egy trekking túrán vettem részt, és egészen az Everest Alaptáborig vitt az utunk. Közben még egy 5600 méteres csúcsra- Kala Pattar-is sikerült feljutnom ahonnan naplementében láthattam a vöröslő Everest csúcsát. Nagyon megszerettem ezt az országot, kedves emberek, gyönyörű hegyek, remélem még visszajutok egyszer.

Szoktál újévi fogadalmakat, elhatározásokat tenni? Ha igen, 2016-ban ez mi volt? Milyen tervekkel és fogadalmakkal indulsz neki a 2016-os évnek?

Mindig sokat gondolkodom rajta, hogy az új évben kellene fogadalmakat tennem. Azután rájövök, hogy nem az a lényeg, hogy január elsején leírjam a kis noteszembe mit is akarok idén. Mert így csak olyan célokat tűzhetek ki amire csupán 365 napom van, hogy teljesítsem, viszont van egy bakancslistám, ami folyamatosan bővül, színesedik. Így ha mégis van újévi fogadalom annak itt a helye. Ilyen például a félmaraton lefutása, amit már áprilisban szeretnék kipipálni és két újabb hegycsúcs is vár rám idén nyáron, a Grossglockner, Ausztria legmagasabb csúcsa, és a gyönyörű Matterhorn 4478 méteres csúcsa, ami egy komoly kötélbiztosításos mászás lesz.

Ebben az évben olimpia is lesz, Téged hogyan motivál vagy befolyásolja a munkádat? Ellenfeleid, versenytársaid közül ki az, akitől tanultál, akinek a stílusa vagy az edzései példaként szolgálnak? Mi az, amit el szoktál lesni másoktól?

Sajnos a falmászás még nem olimpiai sportág, de egyértelműen motiváló látni az élsportolókat. Tudni azt, hogy ők is egyszer kezdők voltak és hányszor nem sikerült nekik nyerni, most pedig mégis ott vannak, mert felállnak a bukás után, ez erőt ad hogy én is küzdjek azért, hogy minden nap jobb legyek.

Sokan gondolják, hogy a mászás egyéni sport. Szerintem ez egyáltalán nem így van. A versenyeken mindig együtt mászunk és felszurkoljuk egymást az utolsó fogásig. Nagyon fontos nekünk, hogy egy közösség vagyunk ahol bárkitől megkérdezhetem, mit is kell csinálni egy útban, még a legnagyobb vetélytársamtól is.

Többen érdeklődtek hogyan készül fel egy nő a téli időszakban. Te hogyan csinálod? Edzésben, pihenésben, táplálkozásban, felszerelésben?

Télen a falmászoknál is az alapozáson van a hangsúly. Ebben a pár hónapban kell állóképességet, érőkitartást szerezni. Ezért fontos, hogy ne csak a mászással foglalkozzunk, hanem futás, lépcsős edzés, erősítés is része a felkészülésnek. A táplálkozásban anyukám sokat segít, majdnem mindennap itthonról viszek ennivalót a suliba, ami sok zöldségből, csirkehúsból, finom turmixokból, gyümölcslevekből áll.

Kalmas Sara 2016 1

Mire figyelsz, mit veszel szigorúan és miben engedsz kis lazaságot? Mai fiatalként nagyon sokféle hatás ér, hogyan választasz ezek közül?

Talán semmi meglepőt nem fogok elárulni, de nekem a legfontosabb, hogy élvezzem amit csinálok. A nehéz pontokon pedig a jó társaság, egymás motiválása nagyon könnyen átlendít és rengeteg erőt ad. Az edzéseket mindig komolyan veszem, a lazaság pedig jöhet utána.

Kicsit a pihenésről, hobbiról is beszéljünk, hiszen minden sportolónak szüksége van jó pihenésre. Te mivel pihened ki magadat, mi kapcsol ki?

Nagyon korán megtanultam síelni egy szuper síiskolában, ahol ma már én is hétvégenként oktatok, edzéseket tartok gyerekeknek. Imádom látni ahogy a kicsik ügyesednek, megszeretik a sportot, a mozgást. Bíznak bennem, tanulnak tőlem, ahogy én is anno a „nagyoktól”.

A középiskolában humán szakra járok és imádom a színházat. A Zsinórpadlás társulattal minden évben színpadra viszünk egy darabot. Sokszor segít kikapcsolni, ha elmegyek a próbára és kicsit más szerepébe bújok és megpróbálok alkotni. Kedvenc filmem is valamilyen szinten ide kapcsolódik. A Holt költők társaságát jó néhányszor megnéztem már és egyszerűen nem tudom megunni.

Amikor otthon vagyok mindig zenét hallgatok. Szeretek nosztalgiázni, hogy apukámmal milyen rock együtteseket hallgattunk (persze csak titokban, mikor anyukám is velünk volt leginkább a Vaya con Dios ment). A hétvégén, főleg amikor együtt ebédel a család, felrakjuk bakelit lejátszón valamelyik Beatles lemezt.

Köszönjük a beszélgetést!

Edzések, edzéstervek: www.triatlonedzo.hu | Edzés cégeknek: www.cegedzes.hu

 

Utoljára frissítve: péntek, 05 február 2016 02:22

10 hozzászólás

  • Pető Kálmán 2016. február 14

    Köszönöm a válaszokat! További szép sikereket az élet minden területén! A lányomnak nagyon tetszik amit csinálsz, szerintem nem lesz gond a közös családi mászásokkal ;-)

    Jelentés
  • Kalmár Sára 2016. február 13

    Kedves Kálmán!
    Próbálok odafigyelni, hogy egészségesen egyek, de semmi nincs a tiltólistán. Én nagy húsevő vagyok, de mikor Nepálban voltam 3 hétig egyeltalán nem ettem semmilyen húst és végig jól bírtam a napi terhelést. Sok versenyszerűen sportoló ismerősöm vega vagy vegán. Ami fontos szerintem az a rendszeres étkezés- és ezt nem is olyan könnyű betartani-, illetve, hogy este, edzés után mindenképpen legyen fehérje bevite. Nekem ez sokszor joghurt, túró, tojásfejérjéből rántotta.
    Sára

    Jelentés
  • Pető Kálmán 2016. február 11

    Köszönöm a választ! Elkezdjük... Még annyit, hogy mit és hogyan eszel? Mert az edzések alapján elég komoly utánpótlás kell... Én annak idején elég sok húst ettem, de már semmit (a család is alig), és jól is érezzük magunkat a családban. Te követsz valamilyen táplálkozást?

    Jelentés
  • Kalmár Sára 2016. február 08

    Kedves Detti!
    Osztálytársaim szerintem büszkék rám, sokat meséltem nekik miutánr hazajöttem, nagyon sokan érdeklődtek, hogy milyen volt, nehéz volt-e olyan magasra feljutni.
    Anyukám hegyet és falat is mászik, és ami nagyon szuper, hogy szinte együtt kezdtük. Így persze minden sokkal könnyebb, mert féltenek, de tudják, hogy milyen csodálatos világba csöppentem.
    Sára

    Jelentés
  • Kalmár Sára 2016. február 08

    Kedves Tamara!
    Most, a felkészülési időszakban, így néz ki egy hetem:
    Hétfő: erőnléti mászóedzés (boulder), Kedd: este lépcsős edzés a Tabánnál, ebben a lépcsőzésen kívűl erősítésen és lazításon is nagy hangsúly van, Szerda: technikai mászóedzés, Csütörtök: lépcső , Péntek: rövid 5km futás, Hétvége: 1 nap pihenő, 1 nap hosszabb táv min 10 km. Az edzések szinte mind későn este kezdődnek (6-7 órai kezdés).

    Jó edzést Neked!
    Sára

    Jelentés
  • Kalmár Sára 2016. február 08

    Kedves Kálmán!
    Szerintem egy nagyon klassz sport, kint és bent is űzhető ,koncentrációt, erőt, kitartást igényel.
    Minden gyerek imád kúszni, mászni, de a városi élet nem igazán ad teret erre. Az is jó benne, hogy nem kell feltétlenül versenyeznőnek lenni, amatőr szinten is rengeteg a lehetőség.
    Egyre több teremben van színvonalas gyerekedzés.
    Egyeltalán nem önzőség sőt! Én is sokat mászok az anyummal:)
    Sára

    Jelentés
  • Pető Kálmán 2016. február 07

    Gratulálok a nem mindennapi életedhez! Csak így tovább!
    Lenne egy személyes kérdésem: Téged mi fogott meg a falmászásban? Én régen sokat másztam, most a lányomnak szeretném megmutatni, hogy megszeresse. Egyrészt mert neki is jó, másrészt mert akkor tudok vele járni mászni ... Önzés? Talán nem. Vagy csak kicsit. Te jó példa lehetsz neki, igaz most 10 éves, de szerintem ha nemidén kezdi az sem baj.
    Köszönöm előre is!

    Jelentés
  • Tamara 2016. február 06

    A munkam miatt erdekelne hogyan edzel, milyen gyakorlatokat vegzel rendszeresen. Megosztanad a heti edzesnaplodat?
    Tenyleg elallt a lelegzetem...

    Jelentés
  • Sherpa 2016. február 06

    Hey! Szuper csajszi vagy! Azért a sakk nagyon ott van... Peace and love

    Jelentés
  • Szabó Detti 2016. február 06

    Ez fantasztikus! Nekem is nagy álmom eljutni Nepalba. Osztálytársaid mit szólnak mindehhez? Es a szüleid?

    Jelentés

Új hozzászólás

Edzés, támogatás

A terepsport.hu a X2S TEAM multisport csapattal és edzőivel várja a felkészüléssel, edzéssekkel kapcsolatos kérdéseket. Csapat vagy személyi edzéseken is állunk az érdeklődök rendelkezésére.

Életmód tanácsok

Szakembereink a legtöbb életmód témában rövid időn belül választ tudnak adni. Elsősorban a természetgyógyászattal kapcsolatosan, de tagjaink között orvosok is várják a kérdéseket.

Táborok, csapat

A terepsportok legaktívabb és legeredményesebb magyar csapata a X2S TEAM. Tagjai közé várja azokat, akiknek a kalandok és a kihívások az élet mindennapos részei.

Kapcsolatok

Aktív kapcsolataink vannak a hazai és nemzetközi szervezetekkel, versenyrendezőkkel, így szinte bármilyen sporttal, versennyel kapcsolatos kérdésben nagy valószínűséggel tudunk segíteni.

Top Tweets

Tegnap este az edzés végén áldozatul estem Tamás Szabó fotózásának. Tegnap nagyon kemény volt, külön piros pontot i… https://t.co/nhUqnF7ZiK
Kedves barátom nagyszerű gondolatát támogattam - szülinapra nem magának kért, hanem egy természetvédelmi szervezetn… https://t.co/toiGXsVZJP
Jó reggelt!!!! Lenne mit tanulni sok gazdag embernek. De az alapgondolat mindenki számára fontos és követendő... https://t.co/UyqXZJi6fo

Maradjunk kapcsolatban!

Budapest, Solymár
T: +36 30 48 88 261
T: +36 70 70 84 474

X2S TEAM - terepsport felsőfokon

Magyarország legeredményesebb terepsport csapata a X2S TEAM

2005 óta 100+ bajnoki címet érdemeltek ki a sportolók, 2000+ eseményen vettek részt, a kiemelt médiamegjelenések száma 200+ (TV, magazinok, rádió interjúk) és a csapat 50+ rendezvényt szervezett.

Legyál Te is tagja ennek a közösségnek!

Amiért érdemes belépned a csapatba:

  • közös edzések, versenyek itthon és külföldön
  • egyedi megjelenés, csapatmez
  • váráslási kedvezmények
  • máshol nem megtalálható MULTISPORT érzés

Itt jelentkezhetsz, érdeklődhetsz duplanyil

Hivatalos

A www.terepsport.hu weboldal hivatalos tartalma.

 

Hivatalos

Oldaltérkép


 

Ars poetica

Rólunk

 

A figyelmedbe ajánljuk...

Ez a weboldal sütiket (cookie-kat) használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Az oldal használatával elfogadod a sütik használatával kapcsolatos irányelveket.

(Az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 2016/679 RENDELETE szerint)