Bejelentkezés  \/ 
x
vagy
 Use Facebook account  Use Google account
x
2019. június 17. Hétfő  Ma Laura és Alida napja van.  

Táplákozás A-Z: gyomoridegesség kezelése folyadékkal vagy szilárd táplálékkal


Táplákozás, gyomoridegesség, kezelés, folyadék, szilárd, táplálékA verseny (vagy más alkalmak) előtti gyomoridegesség komoly pusztítést képes végezni az emésztőrendszerben - mindenféle emésztési folyamat tökéletes ellehetetlenítésével. Mivel az nem lehetséges, hogy semmilyen táplálék ne kerüljön a szervezetbe ilyenkor, ezért megoldást kell találni a problémára.

A verseny előtti táplákozás egyik szerepe, hogy lenyugtassa a szervezetet, egyrészt a kezelhetőségével, másrészt biztosítania kell a szervezet számára a biztosnágot a tápanyagok szintjén. Ez ritka és egyedi esemény ezért általános szabály nincsen, de van jónéhány fontos szabály: ha elhatároztál valamit, akkor azán már nem görcsöljél - legfeljebb következő alkalommal másképpen csinálod. Ne egyél, igyál idegességet fokozó anyagokat (kávé, tea).

01 dec. 2009 0 comment  

Elsősorban az számít, hogy milvel érzed magad jól: folyékony vagy szilárd táplálékkal. Az izmok szempontjából ennek nem sok jelentősége van a verseny alatt - a tudatnak számíthat, hogy a szilárd anyagban nagyobb biztonságot lát a szervezet, azt hiszi, hogy azzal lassabban lesz éhes. A folyékony könnyebben kezelhető a szervezet számára, ráadásul a hidratációban is segít.

A hidratáció minden szempontból nagyon fontos kérdés: a tiszta víz, vagy a megfelelő sóoldat az, ami igazán segít a hidratációban (szervezettől és terheléstól függő koncentrációban), nem a folyékony étel. Elegendő tiszta folyadék - ez szükséges a szervezetnek, hiszen az étellel energiát, táplálékot juttatunk be.
 

A folyadék, a folyékony táplálék gyorsabban is ürül a szervezetből, ezért a starthoz közelebb érdemes fogyasztani. Mindkét esetben fontos, hogy kevés zsírt tartalmazzon, sok szénhidrátot és valamennyi fehérjét is. Ez nemcsak az energiaellátásban segít, hanem a szervezet lassaban üríti ki a tápanyagokat és egyenletesebben juttatja az energiát a sejtekhez.


Ezek aránya nagyban függ attól, hogy verseny közben milyen lehetőség van a pótlásra. Nagyjából javasolható a 1.5-4 gr szénhidrát testsúlykilogrammonként. Alkalmas időpont a rajt előtt 4-1.5 óra. Korábban elfogysztva növeli a gyomoridegesség esélyét, bár könnyebben megy az emésztés. Az adag szintén függ a verseny időzítésétől: hamarabb nagyobb adag fogyasztható, de ebben az esetben a megemészett tápláléktól jó megszabadulni a rajt előtt. Hosszú versenyek előtt (MTB maraton, Ironman) javasolt eleinte szilárd táplálék, és több folyadék, majd a táv végéhez közeledve egyre többször folyékony formában bevitt energia. Az elejétől fogva adagolt folyékony ételek könnyen kiüthetik szervezetet.

Tehát javasolt a kétféle táplálék együttes használata a táv és a verseny nehézsége szerint elosztva. Egy lehetséges viszonyítási aránya ezeknek: 2.5 órával egy féltávú triatlon és 3.5 órával egy olimpiai távú triatlon előtt. Ekkor a "menü" lehet pl: 2-3 szelet teljes kiőrlésű kenyér, mézzel és mákkal, és fokozatosan elfogyasztott 7.5 dl sportital amiben kevés fehérje is található (pl. Goldlife gabona italok). Közvetlenül a rajt előtt 45-60 perccel pedig bio marcipán és ásványi anyagokkal dúsított víz (pl. a magyar Neurosan termékkel).

Ebben az időszakban ajánlható még a banán, az energiaszeletek, mogyoróvaj (nem a cukros-csokis, hanem a natúr), különböző szirupok (juhar-, rizs- stb.) és a zabból készült kása.

Összefoglalásként elmondható, hogy mind a szilárd, mind a folyékony táplálék lehet jó, adhat elegendő energiát, de nagymértékben függ az időponttól, a verseny jellegétől és a szervezet állapotától.



Nagyon fontos, hogy a versenye előtti idegességet ne csak a táplákozással próbáljuk megoldani, hanem keressük meg a belső, mélyebb okokat és azok megismerésével sokkal komolyabb eredményt érhetünk el. Erre nagyszerű módszer a principi vagy a kiniziológia.

 

Új hozzászólás

Edzés, támogatás

A terepsport.hu a X2S TEAM multisport csapattal és edzőivel várja a felkészüléssel, edzéssekkel kapcsolatos kérdéseket. Csapat vagy személyi edzéseken is állunk az érdeklődök rendelkezésére.

Életmód tanácsok

Szakembereink a legtöbb életmód témában rövid időn belül választ tudnak adni. Elsősorban a természetgyógyászattal kapcsolatosan, de tagjaink között orvosok is várják a kérdéseket.

Táborok, csapat

A terepsportok legaktívabb és legeredményesebb magyar csapata a X2S TEAM. Tagjai közé várja azokat, akiknek a kalandok és a kihívások az élet mindennapos részei.

Kapcsolatok

Aktív kapcsolataink vannak a hazai és nemzetközi szervezetekkel, versenyrendezőkkel, így szinte bármilyen sporttal, versennyel kapcsolatos kérdésben nagy valószínűséggel tudunk segíteni.

Top Tweets

Na, ez már valami ❤🏆💪 https://t.co/J2PsfoYVei
Egy mintaszerű kezdés a Running Warriors sprint futamán, a Bánki tónál. Nagyon szép és -néhez a pálya 💪🏆💪🏆. Holnap… https://t.co/zFEehFNTG9
Kezdődik a mai nap OCR versenye: Running Warriors sprint🏆🏆🏆 Holnapra előzetes: szuper a pálya, a tó tökéletes, extr… https://t.co/ly0qdOCCnP

Maradjunk kapcsolatban!

Budapest, Solymár
T: +36 30 48 88 261
T: +36 70 70 84 474

X2S TEAM - terepsport felsőfokon

Magyarország legeredményesebb terepsport csapata a X2S TEAM

2005 óta 100+ bajnoki címet érdemeltek ki a sportolók, 2000+ eseményen vettek részt, a kiemelt médiamegjelenések száma 200+ (TV, magazinok, rádió interjúk) és a csapat 50+ rendezvényt szervezett.

Legyál Te is tagja ennek a közösségnek!

Amiért érdemes belépned a csapatba:

  • közös edzések, versenyek itthon és külföldön
  • egyedi megjelenés, csapatmez
  • váráslási kedvezmények
  • máshol nem megtalálható MULTISPORT érzés

Itt jelentkezhetsz, érdeklődhetsz duplanyil

Hivatalos

A www.terepsport.hu weboldal hivatalos tartalma.

 

Hivatalos

Oldaltérkép


 

Ars poetica

Rólunk

 

Ez a weboldal sütiket (cookie-kat) használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Az oldal használatával elfogadod a sütik használatával kapcsolatos irányelveket.

(Az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 2016/679 RENDELETE szerint)