Bejelentkezés  \/ 
x
vagy
 Use Facebook account  Use Google account
x
2019. október 20. Vasárnap  Ma Vendel napja van.  

Táplákozás A-Z: gyomoridegesség kezelése folyadékkal vagy szilárd táplálékkal


Táplákozás, gyomoridegesség, kezelés, folyadék, szilárd, táplálékA verseny (vagy más alkalmak) előtti gyomoridegesség komoly pusztítést képes végezni az emésztőrendszerben - mindenféle emésztési folyamat tökéletes ellehetetlenítésével. Mivel az nem lehetséges, hogy semmilyen táplálék ne kerüljön a szervezetbe ilyenkor, ezért megoldást kell találni a problémára.

A verseny előtti táplákozás egyik szerepe, hogy lenyugtassa a szervezetet, egyrészt a kezelhetőségével, másrészt biztosítania kell a szervezet számára a biztosnágot a tápanyagok szintjén. Ez ritka és egyedi esemény ezért általános szabály nincsen, de van jónéhány fontos szabály: ha elhatároztál valamit, akkor azán már nem görcsöljél - legfeljebb következő alkalommal másképpen csinálod. Ne egyél, igyál idegességet fokozó anyagokat (kávé, tea).

01 dec. 2009 0 comment  

Elsősorban az számít, hogy milvel érzed magad jól: folyékony vagy szilárd táplálékkal. Az izmok szempontjából ennek nem sok jelentősége van a verseny alatt - a tudatnak számíthat, hogy a szilárd anyagban nagyobb biztonságot lát a szervezet, azt hiszi, hogy azzal lassabban lesz éhes. A folyékony könnyebben kezelhető a szervezet számára, ráadásul a hidratációban is segít.

A hidratáció minden szempontból nagyon fontos kérdés: a tiszta víz, vagy a megfelelő sóoldat az, ami igazán segít a hidratációban (szervezettől és terheléstól függő koncentrációban), nem a folyékony étel. Elegendő tiszta folyadék - ez szükséges a szervezetnek, hiszen az étellel energiát, táplálékot juttatunk be.
 

A folyadék, a folyékony táplálék gyorsabban is ürül a szervezetből, ezért a starthoz közelebb érdemes fogyasztani. Mindkét esetben fontos, hogy kevés zsírt tartalmazzon, sok szénhidrátot és valamennyi fehérjét is. Ez nemcsak az energiaellátásban segít, hanem a szervezet lassaban üríti ki a tápanyagokat és egyenletesebben juttatja az energiát a sejtekhez.


Ezek aránya nagyban függ attól, hogy verseny közben milyen lehetőség van a pótlásra. Nagyjából javasolható a 1.5-4 gr szénhidrát testsúlykilogrammonként. Alkalmas időpont a rajt előtt 4-1.5 óra. Korábban elfogysztva növeli a gyomoridegesség esélyét, bár könnyebben megy az emésztés. Az adag szintén függ a verseny időzítésétől: hamarabb nagyobb adag fogyasztható, de ebben az esetben a megemészett tápláléktól jó megszabadulni a rajt előtt. Hosszú versenyek előtt (MTB maraton, Ironman) javasolt eleinte szilárd táplálék, és több folyadék, majd a táv végéhez közeledve egyre többször folyékony formában bevitt energia. Az elejétől fogva adagolt folyékony ételek könnyen kiüthetik szervezetet.

Tehát javasolt a kétféle táplálék együttes használata a táv és a verseny nehézsége szerint elosztva. Egy lehetséges viszonyítási aránya ezeknek: 2.5 órával egy féltávú triatlon és 3.5 órával egy olimpiai távú triatlon előtt. Ekkor a "menü" lehet pl: 2-3 szelet teljes kiőrlésű kenyér, mézzel és mákkal, és fokozatosan elfogyasztott 7.5 dl sportital amiben kevés fehérje is található (pl. Goldlife gabona italok). Közvetlenül a rajt előtt 45-60 perccel pedig bio marcipán és ásványi anyagokkal dúsított víz (pl. a magyar Neurosan termékkel).

Ebben az időszakban ajánlható még a banán, az energiaszeletek, mogyoróvaj (nem a cukros-csokis, hanem a natúr), különböző szirupok (juhar-, rizs- stb.) és a zabból készült kása.

Összefoglalásként elmondható, hogy mind a szilárd, mind a folyékony táplálék lehet jó, adhat elegendő energiát, de nagymértékben függ az időponttól, a verseny jellegétől és a szervezet állapotától.



Nagyon fontos, hogy a versenye előtti idegességet ne csak a táplákozással próbáljuk megoldani, hanem keressük meg a belső, mélyebb okokat és azok megismerésével sokkal komolyabb eredményt érhetünk el. Erre nagyszerű módszer a principi vagy a kiniziológia.

 

Új hozzászólás

Edzés, támogatás

A terepsport.hu a X2S TEAM multisport csapattal és edzőivel várja a felkészüléssel, edzéssekkel kapcsolatos kérdéseket. Csapat vagy személyi edzéseken is állunk az érdeklődök rendelkezésére.

Életmód tanácsok

Szakembereink a legtöbb életmód témában rövid időn belül választ tudnak adni. Elsősorban a természetgyógyászattal kapcsolatosan, de tagjaink között orvosok is várják a kérdéseket.

Táborok, csapat

A terepsportok legaktívabb és legeredményesebb magyar csapata a X2S TEAM. Tagjai közé várja azokat, akiknek a kalandok és a kihívások az élet mindennapos részei.

Kapcsolatok

Aktív kapcsolataink vannak a hazai és nemzetközi szervezetekkel, versenyrendezőkkel, így szinte bármilyen sporttal, versennyel kapcsolatos kérdésben nagy valószínűséggel tudunk segíteni.

Top Tweets

Jó reggelt!!!! Lenne mit tanulni sok gazdag embernek. De az alapgondolat mindenki számára fontos és követendő... https://t.co/UyqXZJi6fo
Na igen, a túrázás és a természetjárás nem csak nyári program 😎🤩🥤 Most november elején is készülünk hasonlóra, bár… https://t.co/eCuiY0mMmw
Jó kérdés! Nektek mi a véleményetek? https://t.co/LcyZDSqPPo

Maradjunk kapcsolatban!

Budapest, Solymár
T: +36 30 48 88 261
T: +36 70 70 84 474

X2S TEAM - terepsport felsőfokon

Magyarország legeredményesebb terepsport csapata a X2S TEAM

2005 óta 100+ bajnoki címet érdemeltek ki a sportolók, 2000+ eseményen vettek részt, a kiemelt médiamegjelenések száma 200+ (TV, magazinok, rádió interjúk) és a csapat 50+ rendezvényt szervezett.

Legyál Te is tagja ennek a közösségnek!

Amiért érdemes belépned a csapatba:

  • közös edzések, versenyek itthon és külföldön
  • egyedi megjelenés, csapatmez
  • váráslási kedvezmények
  • máshol nem megtalálható MULTISPORT érzés

Itt jelentkezhetsz, érdeklődhetsz duplanyil

Hivatalos

A www.terepsport.hu weboldal hivatalos tartalma.

 

Hivatalos

Oldaltérkép


 

Ars poetica

Rólunk

 

Ez a weboldal sütiket (cookie-kat) használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Az oldal használatával elfogadod a sütik használatával kapcsolatos irányelveket.

(Az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 2016/679 RENDELETE szerint)