Bejelentkezés  \/ 
x
vagy
 Use Facebook account  Use Google account
x

Sportalkalmazkodás

  Sportalkalmazkodás, edzés, tréning, egészség, fitt Edzés Sportalkalmazkodáson azt értjük, amikor az egyén szervezetének szervrendszereinek szerkezet,- és működésjellegű válaszai meghatározott edzésre, vagy versenyterhelésre. Ez jelentheti a teljesítményszint emelkedését, izomhypertrofiát (növekedést), versenyhelyzethez való alkalmazkodást, tehát pszichikai és fizikai is egyben.
01 dec. 2008 0 comment  

 

Az alkalmazkodás mértéke megfelel a terhelés jellegének: terhelés és pihenés helyes arányának kedvező hatása akkor jelentkezik viszonylag gyorsan, ha szokatlan új gyakorlatokat alkalmazunk. Vagyis ha az inger adagolása edzéshatású, ami az edzettség fejlődését illetve megtartását eredményezi.

Változatlan terhelés és gyakorlatok egy idő után könnyűek lesznek, a gyakorlatok nem okoznak különösebb megterhelést ezért növelni, kell az intenzitás mértékét minőségileg vagy mennyiségileg, de egyszerre csak az egyiket szabad emelni, de ez már a periodizáció kérdésköre, amire a ciklusoknál fogunk bővebben kitérni.

Az 1 -2 hétnél hosszabb kihagyás mind fizikai, mind pszichés visszaesést okoz az alkalmazkodásban.

A rossz hír, hogy a szervezet sokkal gyorsabban felejt, mint ahogy tanulni képes, de ez ismerős lehet már az iskolából is.

Az extenzív módon, vagyis lassabban kialakított edzésmetodika tartósabb állapotot eredményez és még a túledzettségtől is biztosabban megóvhatjuk magunkat.

Fontos, hogy a terhelés fokozatos, tervszerű és egész éves legyen, lehetőleg ciklusokra osztva (mikro-makro).

Az alkalmazkodás jellemzői lehetnek az elfáradással szemben egyre jobban tudunk ellenállni valamint a nagy terhelés után a szervezet hamarabb helyreáll.

Elfáradási sajátosságok

ALAP MUNKABÍRÁS FÁZISA

KIEGYENLÍTETT MUNKABÍRÁS FÁZISA

KIEGYNLÍTETLEN MUNKABÍRÁSI FÁZIS

Jó az energia ellátás

Semmilyen szubjektív, objektív elfáradás nem regisztrálható

A fellépő fáradtságot akarati erőfeszítéssel kiegyenlíti

Pszichikai úton segítettük a negatív hatás ellensúlyozását, igen fontosak ezek a pszichés tényezők, különösen a fázis végén növekszik meg a szerepük

 

Ha megközelítőleg azonos intenzitással folyik tovább a munkavégzés, az akarati erőfeszítés ellenére csökken a munkabírás

Ritka esetben s csak jól felkészült egyéneknél váltanak ki kedvező reakciókat, mert az erőfeszítés elveszti értelmét

Nem hoz létre alkalmazkodási reakciót

Kedvező alkalmazkodási reakciók

Primer biológiai folyamatok uralkodnak.

Az egyén munkabírását befolyásolják

 

A szervezetünk mindig az egyensúlyi helyzet visszaállítására törekszik. Ezt használjuk ki edzéseink során. A kiinduló helyzethez képest az edzés elfáradást eredményez, ami kibillent negatív irányban, ám pihenés hatására a szervezet kompenzálja magát, sőt túlzásba is viszi, és szuperkompenzációs fázist eredményez, ami pozitív irányba mozdítja el teljesítményszintünket a kiindulási normál értékhez képest.

A táblázatban is látszik az első és harmadik fázis számunkra kedvezőtlen, egyik sem szolgálja teljesítményünk növelését. Ellenben a második fázis igen kedvező ránk nézve, ezért törekedni kell időben vagy térben való kiterjesztésére.

Új hozzászólás

Edzés, támogatás

A terepsport.hu a X2S TEAM multisport csapattal és edzőivel várja a felkészüléssel, edzéssekkel kapcsolatos kérdéseket. Csapat vagy személyi edzéseken is állunk az érdeklődök rendelkezésére.

Életmód tanácsok

Szakembereink a legtöbb életmód témában rövid időn belül választ tudnak adni. Elsősorban a természetgyógyászattal kapcsolatosan, de tagjaink között orvosok is várják a kérdéseket.

Táborok, csapat

A terepsportok legaktívabb és legeredményesebb magyar csapata a X2S TEAM. Tagjai közé várja azokat, akiknek a kalandok és a kihívások az élet mindennapos részei.

Kapcsolatok

Aktív kapcsolataink vannak a hazai és nemzetközi szervezetekkel, versenyrendezőkkel, így szinte bármilyen sporttal, versennyel kapcsolatos kérdésben nagy valószínűséggel tudunk segíteni.

Top Tweets

Úton hazafelé. 42 óra, 2 kintalvás, 50+ km, vadállatok testközelből, régi romok és titkos helyek... emlékezetes túra volt. – hálás
Ha érdekel mi történik az esőerdőkben és még segíteni is akarsz: https://t.co/oWxgQyhVNO https://t.co/oWxgQyhVNO
A 2. napon közel 30km volt a táv, ebből a fele úttalan úton... és két hatalmas tirkos helyet is bejártunk. Tényleg… https://t.co/vbehYy74hy

Maradjunk kapcsolatban!

Budapest, Solymár
T: +36 30 48 88 261
T: +36 70 70 84 474

X2S TEAM - terepsport felsőfokon

Magyarország legeredményesebb terepsport csapata a X2S TEAM

2005 óta 100+ bajnoki címet érdemeltek ki a sportolók, 2000+ eseményen vettek részt, a kiemelt médiamegjelenések száma 200+ (TV, magazinok, rádió interjúk) és a csapat 50+ rendezvényt szervezett.

Legyál Te is tagja ennek a közösségnek!

Amiért érdemes belépned a csapatba:

  • közös edzések, versenyek itthon és külföldön
  • egyedi megjelenés, csapatmez
  • váráslási kedvezmények
  • máshol nem megtalálható MULTISPORT érzés

Itt jelentkezhetsz, érdeklődhetsz duplanyil

Hivatalos

A www.terepsport.hu weboldal hivatalos tartalma.

 

Hivatalos

Oldaltérkép


 

Ars poetica

Rólunk

 

Ez a weboldal sütiket (cookie-kat) használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Az oldal használatával elfogadod a sütik használatával kapcsolatos irányelveket.

(Az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 2016/679 RENDELETE szerint)