Bejelentkezés  \/ 
x
vagy
 Use Facebook account  Use Google account
x

7 frissítési hiba, Ironman és más hosszú versenyeken

7 lehetséges hiba, amit Ironman vagy más hosszútávú versenyen a táplálkozással (evéssel, ivással) elkövethetünk. A frissítés személyes tapasztalatokon nyugszik, minden tanács csak akkor válik hasznossá, ha edzések közben odafigyelünk ezekre az apróságokra is - csak olvasva, meghallgatva nem érnek semmit! A tanácsok általánosak, de a pontos arányok, mértékek mindenkinél mások.

17 júl. 2009 0 comment  
7 frissítési hiba, Ironman és más hosszú versenyeken Delly Carr (ITU)

 

1. Az időjárás figylmen kivül hagyása a sóháztartás szempontjából.

Gyakran előfordul, hogy az edzésen jól bevált frissítés nem működik a versenyen, mert más az időjárás! A legrosszabb az, ha a verseny előtti hetekben teljesen más időjárás van a felkészülés alatt, mint a verseny napján. A meleg időre készülő sóutánpótlás kiüthet bárkit a nyeregből egy hűvős, szeles napon.     

Tanács: mindig figyeljünk az időjárásra a só/víz utánpótlás közben!



2. A folyadék-kalória arány elszámítása.

{accesstext mode="level" level="registered:author:editor:publisher:manager:administrator:super administrator"} A tartalom további részének elérése csak regisztrált felhasználóknak!||
Gyakori hiba hogy a folyadék és energia utánpótlás nem megfelelő arányban áll össze a verseny alatt. Ennek ezernyi oka lehet, de egy hosszú versenyen minden hiba hatványozottan jelentkezik. A legjobb az előre összeállított csomagok használata úgy, hogy időjárástól függően óránként 1-1,5 kulacs folyadékot és a benne lévő energiát és sókat egyenletesen el tudjuk fogyasztani.

Tanács: használjunk előre kevert energia/só oldatokat vagy előre beállított mennyiségű tiszta vizet és megfelelő zseléket/energia szeleteket - de maradjunk rugalmasak közben!



3. Összevissza táplákozás.

Ritka az, aki edzésen is tudja a teljes Ironman távot teljesíteni. Ezért a versenyen a 6-7. óra után kezd összezavarodni minden, kapkodás lesz, az addig jól megtervezett frissítésből. Nehéz előre megbecsülni a szükségleteket, de az aki erre készül több ezer km-n keresztül, vegye a fáradságot, hogy előre tervezzen! Zselékkel és cukrokkal nem nagyon lehet végigcsinálni 10-12 óra intenzív versenyzést. De azt, hogy mit tudunk enni, mit bír a szervezetünk, meg lehet és meg kell tapasztalni és tartani magunkat hozzá.

Tanács: Ironman nem egy állófogadás, ahol mindent lehet fogyasztani válogatás nélkül. Ne csak testben, de agyban is legyünk Ironmanok!



4. Az úszás közben elvesztegetett tápanyagok figyelmen kivül hagyása.

Az átlagosan 1 óra úszás sokakat arra a gondolatra csábít a 10-12 órás versenyidő mellett, hogy ne törödjön azzal, mit is használt el - hiszen normál esetben egy ilyen rövid "edzés" nem igényel külön készülést. De az Ironmannak ez csak az első része, és nagyon fontos, hogy már az első óra után tartsuk be az utánpótlással kapcsolatos terveinket!

Tanács: a depóban, vagy a kerékpáros szakasz első 5-10 percében pótoljuk az úszás közben elhasznált üzemanyagot - akkor is, ha erre még nem érzünk fizikai késztetést! Folyadék, energia, sók.



5. Túl sok étkezés kerékpáron.

Sokan esnek abba a hibába, hogy a futás megkezdése előtt gyorsan és sokat esznek, mert "futás közben erre nem lesz lehetőség". Ezzel a futás első 10 km-t tönkre is teszik, de akár a versenyt is feladhatják miatta.

Tanács: étkezzünk egyenletesen a kerékpáron, a futás megkezdése előtt ne terheljük túl a szervezetünket.



6. Az étkezés kihagyása futás közben.

A tervezés tartalmazza azt, hogy futás közben is tudjuk felvenni az utánpótlást, mértékkel, de egyenletesen. Nem kell kétségbe esni a megállások miatt - ha gyakoroljuk és előkészítjük, akkor nem lesz szinte tempóvesztésünk sem.

Tanács: nem számít milyen jól érzed magad futás közben - frissíts a tervek szerint!



7. Szénhidrátok esztelen keverése, többféle cukor esztelen fogyasztása.

Ez az egyik legnagyobb hiba a hosszú versenyeken, több bajt okoz, mint a többi együtt! A tiszta gyümölcscukor fogyasztása - amire a leggyakoribb példa a szőlőcukor a versenyeken -, nagyon hirtelen terheli meg a szervezetet, inzulinsokkot és túlzott gyomor reakciókat válthat ki. Ez sok vízfogyasztást igényel, újabb cukrokat - és a versenyző hirtelen KO-vala padlóra kerül. Csak azoknak ajánlott, akik így is edzenek - de nekik sem jó! Csak őket nem üti ki.

Tanács: használjunk inkább lassabban felszívódó cukrokat, kisebb koncentrációban, esetleg több, kisebb adagban.



A felkészülési cikksorozat folytatódik.

{/accesstext}

Forrás: X2S TEAM tapasztalatok, Ironman, XTERRA és ultra versenyeken

Edzések, edzéstervek: www.triatlonedzo.hu | Edzés cégeknek: www.cegedzes.hu

Utoljára frissítve: péntek, 14 augusztus 2015 19:40

Új hozzászólás

Edzés, támogatás

A terepsport.hu a X2S TEAM multisport csapattal és edzőivel várja a felkészüléssel, edzéssekkel kapcsolatos kérdéseket. Csapat vagy személyi edzéseken is állunk az érdeklődök rendelkezésére.

Életmód tanácsok

Szakembereink a legtöbb életmód témában rövid időn belül választ tudnak adni. Elsősorban a természetgyógyászattal kapcsolatosan, de tagjaink között orvosok is várják a kérdéseket.

Táborok, csapat

A terepsportok legaktívabb és legeredményesebb magyar csapata a X2S TEAM. Tagjai közé várja azokat, akiknek a kalandok és a kihívások az élet mindennapos részei.

Kapcsolatok

Aktív kapcsolataink vannak a hazai és nemzetközi szervezetekkel, versenyrendezőkkel, így szinte bármilyen sporttal, versennyel kapcsolatos kérdésben nagy valószínűséggel tudunk segíteni.

Top Tweets

Rómában azért fagyiztunk egyet a Venchi fagyizoban. A tippet köszönjük Stefania Oprandi és Oprandi Tamas 🏆❤☀️ – itt… https://t.co/KBCPWhyXY0
🖋 Írd alá petíciót! https://t.co/BfYVmHL8ZN
Szép írás Somló Tamásról, akinek sokat köszönhet a magyar zene. https://t.co/MaCrHpUwJf

Maradjunk kapcsolatban!

Budapest, Solymár
T: +36 30 48 88 261
T: +36 70 70 84 474

X2S TEAM - terepsport felsőfokon

Magyarország legeredményesebb terepsport csapata a X2S TEAM

2005 óta 100+ bajnoki címet érdemeltek ki a sportolók, 2000+ eseményen vettek részt, a kiemelt médiamegjelenések száma 200+ (TV, magazinok, rádió interjúk) és a csapat 50+ rendezvényt szervezett.

Legyál Te is tagja ennek a közösségnek!

Amiért érdemes belépned a csapatba:

  • közös edzések, versenyek itthon és külföldön
  • egyedi megjelenés, csapatmez
  • váráslási kedvezmények
  • máshol nem megtalálható MULTISPORT érzés

Itt jelentkezhetsz, érdeklődhetsz duplanyil

Hivatalos

A www.terepsport.hu weboldal hivatalos tartalma.

 

Hivatalos

Oldaltérkép


 

Ars poetica

Rólunk

 

Ez a weboldal sütiket (cookie-kat) használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Az oldal használatával elfogadod a sütik használatával kapcsolatos irányelveket.

(Az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 2016/679 RENDELETE szerint)