Bejelentkezés  \/ 
x
vagy
 Use Facebook account  Use Google account
x

Vendégünk Kiss Miklós ultrafutó, az Ultra Trail Nagymaros szervezője - interjú Kiemelt

  • Állapot: Aktuális

Libegő-trail, Ultra Trail Nagymaros... a magyar terepfutó versenyek között is különlegesnek számítanak. Ez nem véletlen, hiszen szervezőjük egy olyan ember, aki maga is kiemelkedő terepfutó, ultra futó, számos nemzetközi ultratrail verseny dobogósa. Vendégünk Kiss Miklós. Róla el lehet mondani, hogy elkötelezett terepfutó...

Vendégünk Kiss Miklós ultrafutó, az Ultra Trail Nagymaros szervezője - interjú Foto: Salomon

Mik az idei terveid, mire számítson, aki szereti a különleges terepfutó versenyeket?  

Összesen 5-6 verseny lesz idén, ebből jelenleg 3 a Libegő-Trail, az Ultra Trail Nagymaros, és a Verőce Éjszakai Trail a publikus, a többi verseny még engedélyeztetés alatt van. Annyi persze elárulható, hogy ezek is terepversenyek lesznek.

Ultra Trail Nagymaros weboldal

https://hegyfutas.hu/nagymaros-2019/

Libegő-Trail egy sajátos verseny, egyrészt mert öt azonos kör lefutásából áll össze a teljes 25 km-es versenytáv, másrészt mert minden kör tartalmaz egy elég meredek 1600 m hosszú felfutást, 310 m szintemelkedéssel. Ez a szakasz ami a Libegő alatt halad fel egészen az Erzsébet-kilátóig. A kilátótól viszont 3400 m hosszan lefutunk a kiindulási ponthoz. Fenti adatokból azt kéne kiolvasni mindenkinek, hogy a Libegő-Trail korántsem arról szól, hogy egy közel futhatatlan emelkedőn kínozzuk felfelé magunkat, hanem a táv kétharmadában lefelé futunk, nem mellesleg egy sajátos urban-outdoor panorámával a lábunk előtt.

Az Ultra-Trail Nagymaros versenyünket május közepén rendezzük a Börzsöny hegységben. Nagymaros Duna-pari rajt/cél helyszínnel. Négy táv: 25 km, 25 km váltó, 55 km, 90 km. Friss tavaszi színek, virágba borult természet, Dunai panoráma, a Börzsöny nagy zöld lombtengere, hogy pár asszociációval éljek a verseny kapcsán. A 25 km-es táv Nagymaros-Törökmező-Zebegény-Nagymaros pontokon halad át. A váltó verziója egy igazi belépő verseny a terepfutás világába. Az útvonal pontos leírását mellőzve, minden távra igaz, hogy terepfutásról van szó, minimális aszfalton szakaszokkal. Minden távon kb. 10 km -ként frissítő és időmérő pontok vannak a célban pedig a regenerálódás elősegítésére meleg étel.

Verőce Éjszakai Trail versenyünk egy esti/éjszakai futás 12 km, 25 km, 50 km távokon július közepén. A várható nyári nagy meleg elől az éjszakai erdőbe – megint csak a Börzsönybe – menekülünk. Egyedülálló rajt/cél helyszín biztosít a Camelot Club Hotel, amely lényegében közvetlenül a verőcei Duna parton fekszik. A rajt/célkapu 20 m a víztől kerül felállításra. Igazi fesztivál hangulat, a regeneráló lábáztatás a Dunába egy pohár itallal a kézben kötelezően ajánlott!

Minden eseményed különleges. Mitől mások ezek a versenyek?

A cikk folytatódik a hirdetés után...

Új útvonalak, útvonal kombinációk. Kevés kötelező felszerelést írunk elő, amit kérünk azt is elmagyarázzuk, miért fontos. Azoknál ajánlhatóak a versenyek akik terepen szeretnek futni – minimalizáljuk a versenyeken az aszfaltos szakaszokat –, de teljesen elkerülni nem lehet természetesen. Kb. 10 km-től ultratávig vannak versenyek, ami jelenleg 90 km-t jelent. A legrövidebb táv is 12 km, de ezeken a belépő távokon hosszabb szintidőket hagyunk, mivel kedvet szeretnénk csinálni azoknak akik először próbálják ki ezt a futási módot.

Te magad is futó vagy – mit érzel, amikor a szemed előtt elrajtol az általad szervezett verseny mezőnye?

Elsősorban örülök, hogy megtiszteltek bizalmukkal és eljöttek a versenyre. Aztán felelősséget, mert mégiscsak egy szolgáltatást nyújtok és a résztvevők joggal kérhetik számon rajtunk ennek a minőségét. A futókat elnézve pedig egy tisztelettel vegyes szeretetet, mert aki rajthoz áll és versenyez az mégiscsak vizsgázik és ezt illik komolyan venni.

A szervezőknek sokszor legalább olyan nehéz, mint az indulóknak. Te hogyan viseled a verseny alatti feszültséget?

Nyilván izgulok egy kicsit, de fontos, hogy nyugodt tudjak maradni a rendezvény során, mivel váratlan helyzetek mindig akadhatnak és idegeskedve, kapkodva aligha hozhat jó döntéseket az ember. Ez is egyfajta megmérettetés, csak az asztal túlsó oldala ahogy ezt mondani szokták.

Az eseményeidet nagyon korrekt frissítés és kiszolgálás jellemzi. Akárcsak a díjazást. Miért tartod ezeket fontosnak?

A frissítés részben logisztikai, részben tartalmi kérdés. Logisztikai alatt azt értem, hogy időben felálljon a frissítőpont és ne fogyjon el a tartalom (pl. víz, izó, banán). Tartalmilag pedig azt értem, hogy viszonylag széles ízlésvilágnak megfelelő tartalommal legyen feltöltve a frissítőpont.

Apróságnak tűnhet -pedig koránt sem az - hogy a frissítőasztalra kitett 20 literes kanna izotóniás ital bekeverésekor nem spórolunk azon, hogy hígra keverjük.

A díjazással igyekszünk elismerni a dobogósok teljesítményét, ezzel egy minimális mértékben legalább ellentételezzük azt a ráfordítást, ami ehhez az eredmény eléréséhez szükséges volt. Már most is minden versenyen van díjazás, de ezt még tovább szeretnénk növelni, több versenyt is szeretnék pénzdíjassá tenni. Minden versenyen van tombola is az eredményhirdetés során, egyedüli feltétel, hogy személyesen jelen kell lenni a tombolán, azaz az eredményhirdetés során. Ezzel kicsit az is a célunk, hogy az eredményhirdetést minél többen megvárják.

A versenyszervezésen túl aktív ultrafutó vagy. Idén milyen versenyeken tervezed az indulást?

Két verseny már lement. A Prima Vera Trail Race Romániában 53 km távon és mindössze egy héttel később a BVG Trail Olaszországban. Az előbbin egy korosztályos első helyet az utóbbin egy abszolút második helyet sikerült megszereznem.

Célverseny volt a Mátrabérc Trail, de egy sérülés miatt sajnos ki kellett hagynom.

Június elején az Ultra Trail Hungary 80 km-es távján tervezem indulni, majd június végén a Monte Rosa Skymarathon lesz egy komoly kihívás. Ez egy páros verseny, amelyen Németh Csaba barátommal indulunk. Nagyon izgalmas próba, nem ultratáv, mindössze 35 km. Gyakorlatilag fel és lefutás, viszont a 3500 m szintemelkedéssel, amit már a táv első felében 17 km alatt meg kell tenni, ráadásul 4500 m magasságig kell felfutni, az utolsó szakaszon biztonsági okokból a társaddal összekötve, mivel az útvonal áthalad a gleccseren.

Ezt követően Eiger Ultra-Trail 100 km és Bieg Dolin 100 km amit az év hátralévő részében még tervezek.

Igen impozáns lista. Már csak a teljesítés is. Milyen eredményekre számítasz?

Helyezést nem nagyon szeretnék megbecsülni. Jó lenne, azzal az érzéssel versenyezni, hogy nemcsak fenntartani tudtam egy szintet, de fejlődni tudok még valamennyit.

Ilyen távokra és eredményekre készülve hogyan edzel, milyen az edzésprogramod?

A cikk folytatódik a hirdetés után...

Sokat edzem a Budai-hegységben, mivel itt lakom, de igyekszem minél többet magas hegyen és más hegységekben is futni. Az edzések tartalma nyilván attól függ hogy milyen versenyre készülök. Idén különösen hangsúlyt szeretnék a szintes edzésre fordítani minél gyakrabban. Naponta jellemzően 2 órát futok, ami aztán nyújtással gimnasztikával egészül ki. 7-10 naponta tartok hosszú edzést, ami kb. 40 km-es távot jelent, közepes intenzitással. Ugyanilyen időszakonként pihenő napot is be szoktam iktatni. A szezonon kívüli év december vége január, februári alapozó edzéseket nagyon nagyon fontosnak tartom.

A szervezésben és a felkészülsében is elég precíz vagy. A táplálkozásban és frissítésben milyen elveket követsz?

Hosszú versenyeken a magas szénhidráttartalmú és BCAA tartalmú géleket, izotóniás italt, nagy melegben esetleg sótablettát fogyasztok. Elég kevés szilárd ételt eszem a frissítőasztalról, viszont az az érzésem, hogy a folyadékigényem átlag feletti. Hétköznapi táplálkozásban is nagy jelentőséget tulajdonítok a magas szénhidrát bevitelre, sok tésztás ételt, valamint kölest, bulgurt, hajdinát és télen-nyáron friss zöldséget eszem. Nem vagyok vegetáriánus, de nem eszem sok húst.

A sokakat érdeklő kérdés követlezik, hiszen egyre többen figyelnek oda a jól megválasztott felszerelésre. Te milyen felszereléssel indulsz el egy ultra terepfutáson?

Mivel van szponorom, a Salomon, Suunto, illetve a Petzl (Granit Design Kft) érthető módon ezeket a termékeket használom. Versenyen Salomon S-lab Sense cipő, Suunto Spartan Ultra óra és Petzl Nao+ fejlámpa. Futóhátizsákból Salomon Adv Skin Lab Hydro 5 típust használok, de csak akkor, ha nagyon sok a kötelező felszerelés. Minden egyéb esetben, inkább kulacsövvel versenyzek.

Talán meglepő, de ügyes pakolással egy Transgrancanaria (123 km), Lavaredo, vagy Ultra Trail Hungary 115 km távja is teljesíthető kulacsövvel.

A felszerelés legfontosabb pontja, mindenképpen a cipő. Bár legtöbbször minimálban versenyzek, a hétköznapi edzéseken ezt kiegészítem valamilyen nagyobb csillapítású cipővel.

Az edzés után fontos a pihenés. Neked mi a kikapcsolódásod?

Nagy szerencsének tarom, hogy ha „futásról“ beszélünk, akkor ez az esetemben teljes mértékben az erdőben, hegyen való mozgást jelenti. Ez engem nagyon jól kikapcsol, még akkor is ha valamilyen megterhelő edzést jelent is. Kis túlzással azt lehetne mondani, ha mégis elegem van a megterhelő edzésből, akkor elmegyek kocogni az erdőbe. Más kérdés a pihenés, mert az edzések során, versenyek után igényli a szervezet a pihenést, regenerálódást még akkor is ha kikapcsolódásnak élem meg azt. Az is jó, hogy vannak olyan napok, amikor nem kell mindent a futáshoz igazítani. A pihenő napokat azért is teszem általában hétvégére mert így jobban lehet egész napos családi programot tervezni, más kérdés, hogy ez a program sok esetben valamilyen túrázás. Azt is mondhatnám – hogy egészen unalmas alaknak tűnjek –, ha nem futok az erdőben, akkor kikapcsolódás gyanánt túrázok. Regenerálódáshoz még a mountainbike ami rendszeresen előkerül, mászni is jó lenne többet, de ez csak akkor férne bele, ha valami rendesebb sziklafal tövébe költöznénk.

A záró kérdésem hozzád is az, hogy mi a legfontosabb edzés és versenytanácsod azojóknak, akik terepre készülnek futni.

Zavarba ejtő dolog erre válaszolni, mivel nem vagyok sem edző, sem dietetikus. Mivel terepultrákra edzek, ilyen versenyeken indulok, ezek a tanácsok kicsit ilyen szemszögből nézik a futást.

  1. Fuss rendszeresen, hetente legalább négyszer. Ha kezdő vagy akkor is, válassz inkább rövidebb távot, alacsonyabb intenzitást, de legyen rendszeres a futás.

  2. A kimaradt futást, napokat nem érdemes a következő edzés drasztikus táv/intenzitás növelésével kompenzálni.

  3. Edzés után nyújtani kell! A nyújtás időigényes, mégis nagyon megéri. Mert: jobb teljesítményt érsz el ha nyújtasz és jelentősen csökkented a sérülés kockázatát, illetve az ilyen-olyan rejtélyes fájdalmak jelentkezését. Fontos: a nyújtást gyakorlatokat nem lehet kitalálni, azokat meg kell tanulni szakembertől!

  4. Ha megvagy a nyújtással edzés után akkor egyél eleget! Legyen meg a megfelelő, edzéssel arányos szénhidrát bevitel (és persze minden más is), azért, hogy szervezetünk megfelelően regenerálódni tudjon. Fogyni nem azzal a módszerrel kéne, hogy 1000 kcal-ás edzés után 100 kcal értéknek megfelelő sárgarépát eszünk, ha mégis rendszeresen ezt tesszük pár nap után bágyadt fáradsággal fogunk futni és jó eséllyel lesérülünk.

  5. Vezess edzésnaplót: idő, táv, szint, tartalom/jelleg, pulzus. Nagyon hasznos, és erős kritikus: minden oda van írva amit elvárhatsz majd magadtól.

  6. Futni nem muszáj, versenyezni (különösen ultratávon) meg különösen nem az. Ha mégis ultraversenyen szeretnénk indulni, akkor a komoly felkészülést időben - hónapokkal -a verseny előtt kezdjük el, tervezzük meg. A terv egyénenként változhat, egy azonban biztos: nem a verseny előtti egy hétben kell elkezdeni kapkodni és keményen edzeni. A verseny előtti kb. egy hét már inkább a visszafogott edzés, a verseny előtti napok a pihenés időszaka. A rajthoz úgy kell hogy állj, hogy fejben és lábban is már kívánd a futást.

  7. Türelem, talán a legfontosabb pont, egy külön írást is megérne. Az edzések, felkészülések, versenyek során mindig szükségünk lesz sok-sok türelemre. Már megint egy sérülés, egy betegség, bármely külső körülmény, vagy hibás döntés ami visszavetette a fejlődésünket, az elért eredményeket. Vegyük tudomásul a történteket és alkalmazkodjunk a megváltozott körülményekhez a lényeg, hogy továbbra is szeressünk futni.

  8. Kényeztesd magad! Sok idő, sok néha talán monoton km amit megtesz egy ultrafutó. Mentálisan (is) jót tesz, ha megajándékozzuk magunkat olyan futófelszereléssel, ami nem feltétlenül olcsó, de igazán jó. Egy jó futóóra, egy tényleg vízálló és lélegző kabát vagy cipő, egy pont olyan futóruha amiben valamelyik futócsoda futott.

  9. Legyél tisztában önmagaddal: mindenkinek megvan a maga futása, múltja felkészülése, adottságai. Nem a környezeted, mások – akár jó szándékú – véleménye fogja meghatározni, hogy mire vagy képes vagy sem. Mert vélemények és kritikák azok mindig lesznek, hallgasd meg ezeket, de soha se feledd el, hogy a sokszor nem könnyű kilométereket neked kell leküzdened és éppen ezért ezekről, a magad vonatkozásában te tudsz a legtöbbet.

  10. Olvass tájékozódj a futás témaköréről minél többet, de kellő távolságtartással és kritikával kezeld ezeket (mint pl. 10 TOP Tanács a futásról írásokat). Mindig nézz utána, hogy ki a szerző, milyen primer ismeretei, tapasztalatai lehetnek a témáról.

Köszönöm a beszélgetést, Nagymaroson találkozunk!

Edzések, edzéstervek: www.triatlonedzo.hu | Edzés cégeknek: www.cegedzes.hu

Utoljára frissítve: szerda, 01 május 2019 01:01

1 hozzászólás

  • Petra 2019. május 01

    Nagyszerű versenyek mind! Én próbálok mindre eljutni, de sajnos nem mindig sikerül. Kíváncsian várom az új lehetőségeket! 3

    Jelentés

Új hozzászólás

Edzés, támogatás

A terepsport.hu a X2S TEAM multisport csapattal és edzőivel várja a felkészüléssel, edzéssekkel kapcsolatos kérdéseket. Csapat vagy személyi edzéseken is állunk az érdeklődök rendelkezésére.

Életmód tanácsok

Szakembereink a legtöbb életmód témában rövid időn belül választ tudnak adni. Elsősorban a természetgyógyászattal kapcsolatosan, de tagjaink között orvosok is várják a kérdéseket.

Táborok, csapat

A terepsportok legaktívabb és legeredményesebb magyar csapata a X2S TEAM. Tagjai közé várja azokat, akiknek a kalandok és a kihívások az élet mindennapos részei.

Kapcsolatok

Aktív kapcsolataink vannak a hazai és nemzetközi szervezetekkel, versenyrendezőkkel, így szinte bármilyen sporttal, versennyel kapcsolatos kérdésben nagy valószínűséggel tudunk segíteni.

Top Tweets

Aki szereti a mélyebb hangokat, a ritmust, a kreatív zenét... az hallgassa meg, nagyon jó ❤🏆👑 https://t.co/OGD4mQJ1YF
Ma itt alszunk a csillagos ég alatt, Firenze felett a hegytetőn, egy kolostor rom tövében. Csillagok, meteorok, hol… https://t.co/qzUeVhZOwq
Ma meglátogattuk a srácokkal Dante Alighieri életének egyik helyszínét, majd a nagyszerű sziklás tájban egy szuper… https://t.co/WYGRLkrLPj

Maradjunk kapcsolatban!

Budapest, Solymár
T: +36 30 48 88 261
T: +36 70 70 84 474

X2S TEAM - terepsport felsőfokon

Magyarország legeredményesebb terepsport csapata a X2S TEAM

2005 óta 100+ bajnoki címet érdemeltek ki a sportolók, 2000+ eseményen vettek részt, a kiemelt médiamegjelenések száma 200+ (TV, magazinok, rádió interjúk) és a csapat 50+ rendezvényt szervezett.

Legyál Te is tagja ennek a közösségnek!

Amiért érdemes belépned a csapatba:

  • közös edzések, versenyek itthon és külföldön
  • egyedi megjelenés, csapatmez
  • váráslási kedvezmények
  • máshol nem megtalálható MULTISPORT érzés

Itt jelentkezhetsz, érdeklődhetsz duplanyil

Hivatalos

A www.terepsport.hu weboldal hivatalos tartalma.

 

Hivatalos

Oldaltérkép


 

Ars poetica

Rólunk

 

A figyelmedbe ajánljuk...

Ez a weboldal sütiket (cookie-kat) használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Az oldal használatával elfogadod a sütik használatával kapcsolatos irányelveket.

(Az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 2016/679 RENDELETE szerint)