Bejelentkezés  \/ 
x
vagy
 Use Facebook account  Use Google account
x
2020. november 24. Kedd  Ma Emma napja van.  

Bódi István az "utazó" - akinek az ultrafutás egy belső "camino"

  • Állapot: Aktuális

Bódi István a sík szegedi terepról megcélozta a magas, sziklás hegyeket és mára már megkérdőjelezhetetlen ikonja a magyar ultra terepfutásnak. Több kimagasló eredmény is kapcsolódik a nevéhez, így szerettük volna megtudni ezeknek a hátterét. Ő pedig szívesen mesélt.

10 okt. 2020 0 comment  

Bemutatkozás

Köszönöm a felkérést. Hol is kezdjem... Talán onnan, hogy hetedikes koromban már 70 kg voltam. Ez inspirált arra, hogy mozogni kéne valamit. A többi fiatallal ellentétben én nem szerettem a focit, mert sokat kellett futni. Ezért választottam a konditermet. 1999-től 9 éven át mozgattam a vasat, aminek az lett az eredménye, hogy nem csak híztam, hanem erősödtem is. Ekkor már 90-100 kg voltam. 2006-ban egy véletlen folytán indultam el életem első teljesítmánytúráján, a Téli Mátra S távján, ami akkor kb. 26 km volt. Ezt 9,5 óra alatt sikerült megtennem. Ekkor indult minden.

A kondi szépen lassan elmaradt, de a túrázás nem, Sőt... Bakancsban, hátizsákkal, szendviccsel, kullancsriasztóval, iránytűvel - úgy ahogy kell. Egyre többet és többet szerettem volna látni, plusz mivel Szegeden éltem, úgy gondoltam, ha már felutazok, akkor lássak is valamit. Így a második távom már 42 km volt. Végül is csak gyalogolni kellet. A teljesítménytúrák világában is vannak kemény versenyek, így 2-3 év után nagy levegőt vettem és beneveztem az MSTSz által kiírt NB1 bajnokságba. Ezt 2010-ben egyéniben sikerült megnyernem. Később csapatban évekig voltunk a barátaimmal a dobogón. A fejlődésem érdekében elkezdtem futogatni. 5-10 km heti 2-3x. 2012-ben a Zalai-dombságban rendezett Rockembauer Pál emléktúra 130 km távján futottam először versenyen. Sikerült elsőnek beérnem. Ezt az eredmènyt a rá következő két évben megismételtem, legjobb időm 17:25 volt. Ekkor már szinte csak 60 km fölötti túrákra jártam, ahol egyre többet futottam. 2014-ben hallottam, hogy van valami kemény túra a Börzsönyben brutál szinttel. No, gondoltam ezt nekem találták ki. Így indultam el a KÖR-ön és azonnal szerelembe estem. Így kezdődött minden.

Eredményeim:

A cikk folytatódik a hirdetés után...

  • 5x KÖR teljesítő, jelenleg segítő nélkül enyém a 2. legjobb idő (23:26)
  • 2019-ben a Lavaredo Ultra Trail 120km-es távján 140. lettem
  • idén a "Korinthosz 160" versenyen 3. helyezést éretem el
  • 2018-ban indultam az Ultrabalatonon, akkor 8. helyet sikerült megcsípnem (25:46)
  • 2x teljesítettem az IRONMANT (13:50, 12:20)
  • eddig kb 80-90 100 km fölötti teljesítésem van

Mi az ami az ultrafutásban elvarázsol, miért itt kötöttél ki?

Az ultrafutás számomra egy utazás. Kezdődött azzal, hogy jobb és jobb eredményeket akartam elérni. Én akartam lenni a legjobb, le akartam győzni mindenkit. Azonban ez szép lassan átfordult. Most egy hosszú futás felér egy meditációval. Folyamatosan érintkezek a természettel. Érzem ahogy megfeszülnek az izmaim, szétszakad a tüdőm, ahogy dobog a szívem. Fantasztikus minden pillanata. Talán ezért is van az, hogy mostanában az instant kihívásokat helyezem előtérbe. Mindenkinek ajánlom, azonban kiemelném, hogy számomra az ultrafutás a minimum 12 órás folyamatos futást jelenti. Ez mindenkinél más. Van akinek a 10 km az ultra. A lényeg, hogy aki csak teheti menjen és sportoljon.

Számodra mit jelent az ultrafutásban mostanában bekövetkezett hatalmas "divat", változás?

sportiva lavaredo bodi tamas ultra trail terepsport 2

Nem tudom milyen változásról beszélsz pontosan. Egy biztos - a 100 km az már elég régóta 100 km. Én csak azt látom, hogy egyre többen és többen indulnak az ultra távokon. Gyógytornászként ennek nagyon örülök, mert ez azt jelenti, hogy folyamatosan nő az aktív testmozgást végző emberek száma. A többi futó felkészültségéről nem tudok nyilatkozni. Azonban a futás egy olyan sport ahol nincs technikai elem, nincs áttét, nincs felhajtóerő, stb... Csak az út van és Te. Nálunk a szerencsefaktor szerintem max 5% és ez a szám a táv növekedésével és a terepviszonyok nehezedésével közelít a 0-hoz. A futásban nincs apelláta, amennyi munkát beleteszel a felkészülésbe, annyit kapsz vissza a versenyen.

Ultrafutóként hogyan táplálkozol a hétköznapokban és a versenyeken?

Kb. 2-3 éve minimalizálom az állati eredetű ételeket, direkt nem írom, hogy vegetáriánus vagyok, mert ha úgy alakul simán eszek egy rántottszeletet, de általában nem alakul úgy. A versenyek előtti és utáni táplálkozásom nem nagyon tér el. Sőt mostanában versenyek előtt kifejezetten vigyázok, hogy ne zabáljam agyon magam tésztával meg mindennel amit ekkor kell. Versenyek alatt a kólán kívül nem használok mesterséges frissítést. Se géleket, se bogyókat, se porokat, semmit. Magam kisérletezem, készítem, sütöm az energiagolyókat, sütit vagy éppen amit kell. Rengeteg kedvenc ételem van, de a hízékonyságomból kiindulva sajnos ezeknek a 80% tiltólistán van. Valamit valamiért. Bár a magvakat nagyon szeretem és szerencsére azt "ehetek" is amennyi belémfér. Az olajbogyóval ugyan ez a helyzet.

Hogyan néz ki a felkészülésed, az edzéseid hogyan állnak össze?

A cikk folytatódik a hirdetés után...

Az edzéseimet magamnak írom. Gyógytornászkènt sokat tanultam az edzésekről, plusz rengeteget olvastam ezzel kapcsolatban. Elmondhatom, hogy mindent kipróbáltam, ami csak létezik. Kezdetekben nyomtam az intervallumokat, sprinteket, fokozókat, repülő rajtokat. Ebben az időszakban heti 3-4 nél nem tudtam többet futni, plusz kb. 3 havonta lesérültem. Durván 4 éve olvastam Arthur Lydiardról és az ő módszeréről. Azóta ez adja az edzéseim vázát. Azóta jönnek a sikerek. Minden nap futok. Nincs pihenőnap. Jelen pillanatban heti 120-130 km a megtett táv, de ez csak és kizárólag időhiány miatt ennyi. A járvány első hulláma idején én is otthon voltam. Ekkor 180 km heteim voltak. A lényeg, hogy sokat futok viszonylag lassan. Plusz ezen kívül van erősítés, nyújtás, henger, néha bringa. A terepfutásnak 3 fő szakasza van emelkedés, lefelé futás, síkon futás. Mindig volt egy hibás láncszem, de most úgy érzem megtaláltam a számomra legmegfelelőbb szisztémát. Csak 14 évet kellet kisérletezzek.?

A kisérletezés minden sportoló életének a része. Hogyan folytatod a kísérleteke, mik a terveid?

Jelenleg hazánk leghosszabb instant kihívására a "Dél-Zala-Dombjai 300" futásra készülök. November 20-án fogok rajtolni. 50 óra a cél. Ezen kívül jövőre ismét elindulok a KÖR-ön. Az első próbálkozásom február elején lesz. Február végén megyek a Privát Ultrabalatonra. A többi még képlékeny. Mivel az átlagos heteim edzés szempontjából nem térnek el a versenyfelkészülési hetektől, így ha van kedvem elindulok valahol, ha nincs, akkor csak futom a szokásos köreimet.

Gondolom az időbesztásod nem ennyire laza, hiszen a munka és család mellett kell valami biztos ritmus.

bodi tamas ultra trail terepsport 2

Egy átlag napon felkelek reggel 5-kor elmegyek futni. Majd kb. 8-9 körül megyek dolgozni. 14 éve vagyok gyógytornász, eddig minden pillanatát élveztem. Délután 5-kor érek haza. Ezt követően annyit játszok a kisfiammal, amennyit csak tudok. Majd miután ő elalszik, jöhet az erősítés, henger, nyújtás és máris 11 óra. Kihasználatlanság miatt nincs TV a lakásban.

Egyes futók nagyon szeretik a "high-tech" cuccokat. Te hogyan állítod össze a felszerelésed?

Nagyon nem viszem túlzásba a technikai részt. Van egy freebeltem, amit szeretek. Van egy megbízható órám. Cipőben természetesen a legvastagabb talpút használom, mert még sokat akarok futni. Fontos megemlíteni, hogy én 10 fok alatt már hosszú nadrágot és kabátot, kesztyűt, csősálat veszek. Egyrészt nagyon sokszór átfáztam, másrészt nekem elhihetitek, a sok reumás páciéns kapcsán megtanultam, hogy semmi se múlik el nyomtalanul. Tehát kérek szépen mindenkit: öltözzetek fel!

Hobbi, pihenés, kikapcsolódás?

Nagyon szeretek olvasni, de ez jelen pillanatban nem fér bele a mindennapokba. Egyébként lehet, hogy furcsa, de nekem a futás a pihenés. Ez kapcsol ki. Ha például elmegyünk nyaralni, akkor is az az első, hogy elmegyek futni. Mondjuk, ha 2 napig nem futok, akkor kötözködő, zsörtölődő, vénemberré változom. Így a családi béke miatt is futnom kell ?

Mindig kérek útmutatást az interjúkban. Tőled is kérnék tanácsokat azoknak, akik most kezdik el a hosszabb futásokat, vagy már rágóta futnak, de szeretnek tanulni.

Ezek az én elveim:

1.MUNKA, MUNKA, MUNKA Amennyit beleteszel, annyit kapsz vissza.

2. KITARTÁS Nem vagyok tehetséges, nem vagyok futóalakt. A kitartásom az az erő amivel kiemelkedő eredményeket érek el.

3. ALÁZAT Hagyd otthon az EGOt és garantált lesz a siker akár egy edzés akár egy verseny során.

4. CÉLOK Mindig tűzz ki valami célt. Írd le, ragazd ki a szekrényed ajtajáa.

5. MENTÁLIS ERŐ Ne csak a testedet, hanem az elmédet is folyamatosan tréningezd.

6. TÁPLÁLKOZÁS Kerüld a szemét kajákat.

7. SOHA NINCS ESŐNAP Az időjárás soha nem kifogás. Kb minden napszakban és időjárási körülmény között futottam.

8. ADD FEL! Ha edzésen, vagy versenyen átlagtól eltérő fájdalmat érzel, vagy rosszúl vagy ( hányás, hasmenés, szédülés....) azonnal Add fe!! Meggyőződésem, hogy azért tartok itt, mert mindig ki tudtam időben szállni. Előfirdult, hogy az első helyről adtam fel. FELADNI LEHET, DE MEGÁLLNI SOHA‼️

Köszönöm a motiváló, néha meglepő és alapos válaszokat!

Utoljára frissítve: szombat, 10 október 2020 18:44

Új hozzászólás

Edzés, támogatás

A terepsport.hu a X2S TEAM multisport csapattal és edzőivel várja a felkészüléssel, edzéssekkel kapcsolatos kérdéseket. Csapat vagy személyi edzéseken is állunk az érdeklődök rendelkezésére.

Életmód tanácsok

Szakembereink a legtöbb életmód témában rövid időn belül választ tudnak adni. Elsősorban a természetgyógyászattal kapcsolatosan, de tagjaink között orvosok is várják a kérdéseket.

Táborok, csapat

A terepsportok legaktívabb és legeredményesebb magyar csapata a X2S TEAM. Tagjai közé várja azokat, akiknek a kalandok és a kihívások az élet mindennapos részei.

Kapcsolatok

Aktív kapcsolataink vannak a hazai és nemzetközi szervezetekkel, versenyrendezőkkel, így szinte bármilyen sporttal, versennyel kapcsolatos kérdésben nagy valószínűséggel tudunk segíteni.

Top Tweets

Vegán edző házaspár - Jennifer és Mark Martell, a Gorilla Strong Fitness alapítói https://t.co/KlCJrNH09j #… https://t.co/HAWjkiVAG2
Túróczi Réka az idei COVID-os évben, 6 gyermek nevelése és a munka mellett is sikeresen készült fel, majd szeptembe… https://t.co/mITdoVhjkj
HUAWEI Watch GT2 Pro a mindennapok elegáns sportórája https://t.co/mrR12w4CIk ##terepsport #x2steam #salomonhttps://t.co/o4ocAVlUOJ

Maradjunk kapcsolatban!

Budapest, Solymár
T: +36 30 48 88 261
T: +36 70 70 84 474

X2S TEAM - terepsport felsőfokon

Magyarország legeredményesebb terepsport csapata a X2S TEAM

2005 óta 100+ bajnoki címet érdemeltek ki a sportolók, 2000+ eseményen vettek részt, a kiemelt médiamegjelenések száma 200+ (TV, magazinok, rádió interjúk) és a csapat 50+ rendezvényt szervezett.

Legyál Te is tagja ennek a közösségnek!

Amiért érdemes belépned a csapatba:

  • közös edzések, versenyek itthon és külföldön
  • egyedi megjelenés, csapatmez
  • váráslási kedvezmények
  • máshol nem megtalálható MULTISPORT érzés

Itt jelentkezhetsz, érdeklődhetsz duplanyil

Hivatalos

A www.terepsport.hu weboldal hivatalos tartalma.

 

Hivatalos

Oldaltérkép


 

Ars poetica

Rólunk

 

A figyelmedbe ajánljuk...

Ez a weboldal sütiket (cookie-kat) használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Az oldal használatával elfogadod a sütik használatával kapcsolatos irányelveket.

(Az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 2016/679 RENDELETE szerint)