Bejelentkezés  \/ 
x
vagy
 Use Facebook account  Use Google account
x
2019. december 7. Szombat  Ma Ambrus napja van.  

Nők a terepen: Papp Krisztina interjú, maraton és felkészülés

  • Állapot: Archív

Papp Krisztina Portugáliában edzőtáborozott 5 és fél héten keresztül, ahol már főleg a maratoni munkára koncentrálodtak az edzései. A tábor végére, edzőjével Káldy Zolival a Roma-Ostia félmaratonira esett a választásuk, hogy a monoton, szinte egyhangú edzéseket megtörjék. Kriszta 72:36-os időeredménnyel a 9. helyen ért a célba. Élményeiről a következőképpen nyilatkozik.

Erdélyi Zsófia: Kezdeném a fél maratonoddal, amit Roma-Ostiaban futottál március 1-jén. Milyen eredményt értél el, és mennyire vagy elégedett vele? Esetleg volt kitűzött cél, amit előtte senkivel se mertél megosztani, de magadban ismételgetted, hogy “igen ennek az időnek, helyezésnek örülnél”?

Papp Kriszta félmaraton dobogón Papp Kriszta félmaraton dobogón instagram.com/pkrisztike

Papp Kriszta: Idén nem éleztünk Roma- Ostiára, viszont szerettünk volna egy versenyt, ahol kicsit megtörhetjük a monoton felkészülést. Kitűzött cél most annyira nem volt, kíváncsi voltam, mit bírok most, munkából megoldani. 72:36-ot futottam, ami a maratoni felkészülés felől nézve számunkra biztató. Az én fejemben megvolt, hogy szeretnék jobb időt ebben a szakaszban, de rengeteg hibát követtem el, többek közt, hogy elfutottam az elejét, így ez most nem valósult meg.

EZS: Merem azt mondani, javíts ki ha nem így van, de szinte minden évben erre a versenyre esik a választásod. Mesélnél nekünk arról, hogy miért szereted ennyire ezt a versenyt?

PK: Mikor először itt futhattam, beleszerettem a városba. Aztán jártam itt „civilben”, ekkor még jobban beleszerettem. A Róma-Ostia felé vezető úton menedzserem, Spiriev Attila indított el. ? Azóta ötször álltam rajthoz itt, futottam minden állapotban, jól, közepesen, nagyon jól. Az egyéni csúcsomat itt értem el tavaly. A pálya remek, megvannak a buktatói, de ez fej kérdés. Az olasz közönség híres arról, hogy imádják a futást, a szervezőkkel is sikerült ez idő alatt összebarátkozni. A mezőny sokszor elképesztő erős, de ha épp nem megy úgy, mindig tud az ember valakivel futni.

papp kriszta 2

EZS:  Akik ismernek, és Facebook oldaladon követnek téged, már tudják, hogy maratonira készülsz. Ez azt is jelentheti, hogy több kilométert teszel a lábadba, mint tavaly ilyenkor. Elárulnád nekünk, hogy ez mit jelent körübelül heti kilométerben (tavaly és most)? Mennyire segített a verseny folyamán az edzések alatt összegyüjtött több kilométer? Mentálisan vagy esetleg testileg éreztél különbséget a tavaly ugyanezen a pályán elért egyéni csúcsodhoz 1:09.50 képest?

PK: Most 3 szakaszból állt a felkészülésem. Az első harmadban edzettem azért, hogy elkezdjem a maratoni munkát, a második harmadban elkezdtük a maratoni munkát, a harmadik harmad pedig a Roma-Ostia utáni szakasz, amikor folytatom és ráhangolódok a maratonra. Az első harmad nem ment olyan kilométerszámmal, átlagosan 150km/héttel dolgoztunk. Az edzőtábori rész már jelentősen nőtt, 178km volt a legmagasabb hetem, ez kiemelkedett a többi 160-as közül. Az utolsó szakasz még meglepetés lesz az edzőmtől. Tavalyhoz képest emeltünk, de arra nagyon ügyelt Zoli, hogy a sérülést, vagy a mentális kiégést elkerüljük. Ezért nem vadállat módjára emeltük a kilométereket, hanem fokozatosan. Nyílván, vannak olyan maratonfutók, akik közel 200km-es hetekkel dolgoznak már, de én még nem tartok ott.
A mostani versenyen éreztem a sok-sok kilométert, nem voltam friss. Viszont tény, hogy az állóképességem, a koncentrációm sokat fejlődött. Viszont, cserébe most nem voltam gyors. 

EZS: Mesélnél nekünk egy picit a verseny menetéről? A körülményekről? Mi volt az utolsó pár mondat, amivel útnak engedett edződ, Káldy Zoli?

PK: Az utolsó pár mondat? "72:30 körül futhatsz most." Tényleg ez volt. Persze vagyok annyira makacs (sajnos), hogy megpróbáltam felülírni.
A körülmények nagyon jók voltak. Az idő tökéletes. A mezőny is az volt. A verseny menete számomra egyszerű volt, elkezdtem egy halálos iramot, amiben fejre álltam. Kicsit az volt a fejemben, hogy próbára teszem magam. Nem volt kellemes élmény 15km-nél, de aztán megoldottam. Furcsa, hogy így 30 felett is képes vagyok úgy versenyezni, mintha most kezdtem volna.

EZS: Esetleg a mostani eredményedből tudsz valami következtetést levonni a maratonira nézve, amit Rotterdamban tervezel április 12-én?

PK: Nincs tapasztalatom ebben. Teljesen új utat választottunk, ami izgalmas, de vannak benne buktatók, nyílván. Ezt a mostani eredményt pedig nem tudtam hová tenni, de Zoli azt mondta, biztató. Azt is megmondja, ha nem az. Volt már ilyen verseny, mikor őszintén elmondta mi van. Ez nekem bejön. Jobb szeretem tudni a tényeket, az igazat. Még akkor is, ha abban a pillanatban furcsa. Legalább tudom, mi lesz, jobban tudok kalkulálni.

EZS:  Tavaly is és ebben az évben is Portugáliában edzőtáboroztál Roma-Ostia félmaratoni előtt, kicsit kevesebb mint 6 hetet. Hogy élted meg az edzőtábort? Társaságod volt ez alatt az idő alatt? Edződdel Káldy Zolival hogy tartottátok a kapcsolatot?

PK: Portugália is nagy szerelem, ha jól számoltam, ötödik alkalommal telelek ott. Mindig, kivétel nélkül olyan munkát tudtam megcsinálni, amit otthon nehezen lehetett volna. Szeretem azt az elzártságot, elvonulást. Volt, hogy teljesen egyedül mentem, idén szerencsés vagyok, egyrészt Horváth Andi gyógytornász/manuálterapeuta tudta segíteni a munkámat 2,5 héten keresztül, majd vőlegényem, Tóth Dávid jött és segített. A maratoni felkészülést elég nehezen lehet teljesen egyedül teljesíteni. Ismerek olyat, aki megcsinálta, de most nekem nagyon kellett, hogy Dávid ott legyen. Segített a frissítésben, ha nehezebben indultam el egy 25km-re jött velem bringával. Nagyon hálás vagyok érte. Zolival skypon tartottuk a kapcsolatot. De remélem eljön majd az az idő, mikor el tud jönni.

EZS: Mesélnél nekünk arról, hogy egy napod hogy telik egy ilyen edzőtábor folyamán? Mennyiben különböznek a napjaid az otthoni napjaidtól?

PK: Teljesen más az edzőtábori énem. Alszom-eszem-edzem-eszem-alszom-edzem. És ez megy végtelen ciklusban. Ha otthon vagyok, sajnos a napi dolgok elvonják a figyelmemet, erre jobban oda kell majd figyelni, hogy ne így legyen. Szóval, teljesen más a kettő. De évről évre jobban közelítenek egymáshoz.

EZS: Esetleg tudnál valamit tanácsolni, azoknak a futóknak akik az első maratonira készülnek? Mire figyeljenek oda a felkészülés folyamán?

PK: Maraton, de ne minden áron. Türelem a kulcsszó. (a felkészülés alatt, edzések és verseny alatt is) Az edzőnek mindig igaza van. Mindig! Szép lassan érdemes a kilométerszámot emelni, a hirtelen emelés sérüléshez fog vezetni előbb vagy utóbb. A kevesebb az néha több. Tudom, ezek közhelyek lehetnek, de tényleg érdemes megfogadni, leteszteltem valamennyit. Ha az elsőre készül valaki, nekem azt tanácsolták, hogy ne az idővel foglalkozzam elsősorban. Találjam meg azt a tempót, amiben jól érzem magam. Ehhez viszont ismernünk kell magunkat. Mindenképp edzésen érdemes kitapasztalni a frissítést. Mit, mennyit, mikor.

papp kriszta 3

EZS: És még egy utolsó kérdés, tán inkább kérés. Hol tudnak az olvasóink megtalálni téged, ha többet szeretnének megtudni rólad? (webpage, facebook oldal, blogod...etc)

PK: Facebook Oldal:
https://www.facebook.com/pkrisztike

Instagram:
https://instagram.com/pkrisztike/

Blog:
https://hosszabbitas.hu/category/egyeni/atletika/futogondolatok-papp-kriszta-blogja

Köszönjük az interjút, sikeres évet!

 

Utoljára frissítve: szerda, 04 március 2015 12:52

7 hozzászólás

  • amatőr futó 2015. március 24

    Köszönöm a tanácsokat, heti szinten azért megvan a rendszeresség, a felépítettség, ami inkább abban merül ki, hogy van benne legalább 3 minőségi tréning és azok valóban azok is. Lehet, hogy kicsit rosszul fogalmaztam és egyfajta káosz volt kiolvasható abból, amit írtam.
    Szóval amikor 5-10 perccel előtte találom is ki, mit futok, azért legalább összhangban van az aktuális célokkal (szombaton épp maratonoztam a Balatonnál, így rövidebb résztávokat nem is eröltettem az utóbbi időben). De úgy érzem, hogy az, hogy "boldogságot adjon" a futás és egyszerre eredményben is javuljunk (egy szint után), tudja azért néha ütni egymást.
    Egyébként a helyezéstől függetlenül nem értem el az időcélomat (annyira nem is volt alkalmas a pálya rá), így inkább mellőzném a beszámolóm vagy az edzésnapló csatolását :)

    (Zsófi vagy Kriszta FB oldala egyébként sokunknak ad inspirációt az edzésekhez, akkor is, ha nem vagyunk ismerősök, vagy követők, bár gondolom, ezt magatoktól is tudjátok. Ha nem, akkor meg jó, ha tudjátok! :) )

    Jelentés
  • Erdélyi Zsófia 2015. március 22

    Igen, én ismerem a Sri Chimnoy- Külső futás és Belső Futás című könyvét. Nekem a polcomon lapul, a futós könyvek között. :) De mindig szívesen várom az információkat futásról szóló könyvekről.

    Én Viktor véleményét-tanácsait támogatom. Gratulálok a 2:45-höz közeli eredményhez. Nagyon szép munka. A lényeg mindig az, hogy élvezd amit csinálsz. Amellett, hogy támogatom a pici rendszerességet, azért ha neked így ad boldogságot a futás, akkor nem kell rajta görcsölni, hogy épp, hogy edzel, vagy mit kéne edzeni papírforma szerint. A fejlődéshez vezethetnek más útvonalak is, nem csak egy út létezik. :)

    Zsófi

    Jelentés
  • Tóth Viktor 2015. március 21

    A 2:45 alatti maraton nagyon komoly edzésmunkát feltételez, ettől az 1-2 perc is fantasztikus! Gratulálunk!
    Azért egy minimálisan tervezett edzésprogram sokat segítene! Legalább azt, hogy mikor (melyik héten) végzel gyorsítő edzéseket, rásztávokat, emelkedő edzést... elég a hétre tervezni, még a nap sem kell. Ez talán elegendő szabadásgot ad...
    Ha elérted a célodat, szívesen elolvassuk, akár meg is jelentetjük a naplódat, beszámolódat!
    Hajrá!

    Jelentés
  • Farkas Tibor 2015. március 20

    Hajrá lányok! Ismeritek Sri Chimnoy "A külső futás és a belső futás" című könyvét? Nagyon tudom ajánlani!

    Jelentés
  • amatőr futó 2015. március 15

    Nagyon tetszik az interjú, insipráló és életszerű. Sok sikert Krisztának!
    Nekem sincs edzőm, csak magamtól futok és munka/család mellett szeretnék maratonon fejldőni, de előírt edzések végrehajtására nem lennék képest, ezt tudom magamról. Sokszor futás előtt 5-10 perccel találom ki, mit is fogok csinálni, ami nyilván nem túl tudatos edzéstervezést feltételez, ez a szabadság viszont mindenképpen kell nekem. Persze az alapelveket ismerem (fokozatosság, alapozás, tempófutások, esetleg gyorsasági munka, ciklizálás, stb.) és be is tartom valamennyire. Lehet, hogy ezekkel a feltételekkel csak esetleges a fejlődési pálya, illetve olyan más területeket kellene előtérbe helyezni és fejleszteni, mint a helyes bemelegítés, nyújtás, levezetés, táplálkozás), amikben van még lehetőség bőven.
    2:45 alatti idő lenne a cél, amihez 1-2 percre vagyok (ideális körülmények között), de ez a km-enkénti minimális gyorsulás sem annyira egyszerű, mint amennyire esetleg elsőre hangzik. 176cm/73,5kg vagyok, szóval messze nem egy maratonista alkat, fogyni viszont nem szándékozom, mert ezt gondolom ideálisnak.

    Jelentés
  • Erdélyi Zsófia 2015. március 05

    Szia Petra,

    Az én véleményem az, hogy válassz ki egy edzéstervet, ha nincs lehetőséged edzővel kapcsolatot felvenni. Majd ahhoz próbáld magad tartani, de ne szigorúan, hisz ezek a tervek nem személyre szabottak. A tested mindig megmondja amire épp szüksége van. Ismerd meg magad, majd saját magadhoz tudod a tervet alakítani. Ismerd meg azt miben van erős, mármint milyen edzés módszer megy a legjobban (kőnnyű futás, tempós futás, fartlek, résztáv) , és mi ami nem megy olyan jól. Nem tudom, épp milyen cél lebeg a szemed előtt, de mondjuk ha félmaratonira készülsz, és az edzéstervedben szerepel egy hosszú iram/tempó futás, de te épp aznap túlóráztál, vagy épp aznap lettél beteg, vagy bármi olyan ami ramaty érzésekkel tölt meg, akkor napold el a tempót, és fuss könnyen aznap. PERSZE ehhez ismerned kell magad, hogy épp aznap csak nyafi van, vagy tényleg egy nagyon fárasztó és rossz napon vagy túl. Amit tudok ajánlani könyvet az a "YOU, ONLY FASTER" Greg McMillian írta. Találsz benne remek tanácsokat, edzésterveket 5km-maratonig, majd elmagyarázza a különböző edzésmódszereket, segít megismerni a futó éned. Na szóval nagyon jó könyvnek találom.
    Ha esetleg lenne kérdésed, akkor megtalálod az információimat a Bemutatkozás menü pont alatt.
    Ügyesen, és jó felkészülést!!!
    Zsófi

    Jelentés
  • Balogh Petra 2015. március 04

    Ha nincsen edzőm, akkor mi a tanácsod, melyik oldalt, internetes edzéstervet nézzem? A jó eredményekhez mindenképpen kell edző vagy anélkül is lehet? Köszi előre is! Petrus

    Jelentés

Új hozzászólás

Edzés, támogatás

A terepsport.hu a X2S TEAM multisport csapattal és edzőivel várja a felkészüléssel, edzéssekkel kapcsolatos kérdéseket. Csapat vagy személyi edzéseken is állunk az érdeklődök rendelkezésére.

Életmód tanácsok

Szakembereink a legtöbb életmód témában rövid időn belül választ tudnak adni. Elsősorban a természetgyógyászattal kapcsolatosan, de tagjaink között orvosok is várják a kérdéseket.

Táborok, csapat

A terepsportok legaktívabb és legeredményesebb magyar csapata a X2S TEAM. Tagjai közé várja azokat, akiknek a kalandok és a kihívások az élet mindennapos részei.

Kapcsolatok

Aktív kapcsolataink vannak a hazai és nemzetközi szervezetekkel, versenyrendezőkkel, így szinte bármilyen sporttal, versennyel kapcsolatos kérdésben nagy valószínűséggel tudunk segíteni.

Top Tweets

Nagy szomorúságunk, hogy idén nem volt / lesz ChiliMikulás! Sőt Chili Fesztivál sem volt... :-( Reméljük jövőre vis… https://t.co/vNAwyMC8Rk
Nagyon szép feldolgozása egy metál balladának. Egészen különleges jin érzékenyésgű zongora muzsika. https://t.co/Xw81iitCFM
Dolph Lundgren vegán lett! Divat vagy nem, hosszú távú döntés vagy nem - mindenképpen figyelemreméltó, hogy egy ily… https://t.co/BbMHVsbqJA

Maradjunk kapcsolatban!

Budapest, Solymár
T: +36 30 48 88 261
T: +36 70 70 84 474

X2S TEAM - terepsport felsőfokon

Magyarország legeredményesebb terepsport csapata a X2S TEAM

2005 óta 100+ bajnoki címet érdemeltek ki a sportolók, 2000+ eseményen vettek részt, a kiemelt médiamegjelenések száma 200+ (TV, magazinok, rádió interjúk) és a csapat 50+ rendezvényt szervezett.

Legyál Te is tagja ennek a közösségnek!

Amiért érdemes belépned a csapatba:

  • közös edzések, versenyek itthon és külföldön
  • egyedi megjelenés, csapatmez
  • váráslási kedvezmények
  • máshol nem megtalálható MULTISPORT érzés

Itt jelentkezhetsz, érdeklődhetsz duplanyil

Hivatalos

A www.terepsport.hu weboldal hivatalos tartalma.

 

Hivatalos

Oldaltérkép


 

Ars poetica

Rólunk

 

A figyelmedbe ajánljuk...

Ez a weboldal sütiket (cookie-kat) használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Az oldal használatával elfogadod a sütik használatával kapcsolatos irányelveket.

(Az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 2016/679 RENDELETE szerint)